وب نوشت

وب نوشت

۵۶ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

شرایط اقتصادی کشور ما به گونه ایست که خیلی دچار تلاطم می شود، بارها شاهد بوده ایم که قیمت ها به شدت افزایش پیدا می کنند، و مردم می بینند کدام جنس بیشترین افزایش قیمت را داشته سرمایه های خود را به همان سمت هدایت می کنند. گاهی خودرو ، گاهی ارز ، گاهی طلا و .... و متأسفانه این تفکر دلالی در جان بسیاری از ما خانه کرده است، که ببینیم باد کدام سمت می وزد به همان سمت برویم ، ما با ریشه یابی اقتصادی و اجتماعی این موضوعات کاری نداریم، می خواهیم از فرصت ها صحبت کنیم ، این فرصت ها که به زعم ما ناعادلانه تقسیم شده اند کسانی که شانس با آن ها یار بوده برد کرده اند و دیگران باخته اند . شاید بارها با خود گفته باشیم کاش وقتی زمین ارزان بود فلان جا زمین خریده بودیم که الآن رشد کرده و قیمت فضایی پیدا کرده است ، یا کاش ماشین خریده بودم و  هزاران ای کاش دیگر .... برای از دست دادن این فرصت ها حسرت می خوریم و آه جانگدازی از نهادمان بلند می شود.

محمد رضا باب الخانی

وقتی عروسی یا مهمانی دعوت می شویم، حسابی به ظاهرمان می رسیم، و خودمان را رنگ و بویی می دهیم، از نوک سر گرفته تا کف پا، همه را خوشگل و قشنگ می کنیم که توی چشم مردم، خوش تیپ و با سلیقه باشیم. از این کار همیشه لذت می بریم، اگر یک وقتی هم دل و دماغ نداشته باشیم، کلاً بی خیال مجلس می شویم. یک عمر به ظاهرمان رسیدم، یک عمر دنبال لباس های قشنگ و آرایش خوب بودیم، که فقط زیبا نشان بدهیم. یک عمر پول هایمان را خرج جسم مان کردیم، از مواد غذایی عالی و پر ویتامین گرفته تا لباس های مارک دار و قشنگ! حتی شده بابتش پول قرض گرفتیم، به مردم رو انداختیم، فقط به خاطر ظاهرمان! ولی تا حالا شده به سراغ دلمان برویم؟ دستی به سر و رویش بکشیم و ببینیم که چقدر گرد و غبار گناه گرفته است، اگر خوب به دلتان نگاه کنید حتماً متوجه می شوید خیلی وقت است که رنگ و بویی به خودش نگرفته و زیبا نشده! بدون شک نیاز دارد که در خانه ی خدا برویم و برای زیبایی دلمان دست گدایی به سویش دراز کنیم. ماه رمضان می تواند بهترین فرصت برای این کار باشد.

محمد رضا باب الخانی

تا حالا از بانک مجبور شده اید وام بگیرید ... پروسه ای طاقت فرسا ... تازه بعد از طی یک پروسه عظیم نوبت می رسد به آوردن ضامن یا ضمانت هایی که در برابر مبلغ وام از ما می گیرند ... بعضی ها سفته را به عنوان ضمانت قبول می کنند ... بعضی جاها حتما باید فیش حقوقی کارمند رسمی برده شود تا بپذیرند ... بعضی سند خونه و خلاصه به فراخور مبلغ وام ضمانت ها هم متفاوت است ... در حقیقت ضمانت گرفتن یک جور پشتوانه است برای کسی است که خدمتی را ارائه می دهد .... تا به حال به ضمانت هایی که خداوند در قرآن داده است دقت کرده اید؟ با ما همراه باشید ...

محمد رضا باب الخانی

در آمارها تعداد شیعیان را چند صد میلیون نفر برآورد کرده ‌اند. بسیاری از مردم نیز خود را شیعه و دیگران را غیرشیعه می- ‌دانند؛ اما باید دید ملاک این تقسیم بندی به شیعه و غیرشیعه چیست؟ اگر به ماهیت این تقسیم بندی‌ ها دقت کنیم درمی ‌یابیم که ملاک اصلی در شیعه بودن در عبارتهایی "من شیعه ام"، باور و اعتقاد به عصمت و سرپرستی امام علی و فرزندان معصومش علیهم السلام و به صورت ویژه اعتقاد به این مورد که امامت امیرالمومنین نص صریح از طرف خداوند می‌ باشد. به عبارت دیگر کسانی که اینگونه می ‌اندیشند، شیعه را یک مسأله اعتقادی می ‌دانند که مربوط به طرز فکر و اندیشه است و به رفتار و عمل ربطی ندارد. حقیقت آن است که ائمه اطهار علیهم السلام به ما آموخته‌اند که شیعه بودن مفهومی بسیار گسترده‌ تر از "باور زبانی" به ولایت امام علی و اولاد معصومش علیهم السلام است؛ بلکه شیعه یک مسأله بسیار عمیق و اصیل است که علاوه بر باورها و طرز فکر، در رفتار و اعمال شیعیان حضور دارد. بی جهت نیست که عبادت، امانتداری، راستگویی، خوش خلقی، خوب همسایه داری همه جزو نشانه های شیعه می ‌باشد.

محمد رضا باب الخانی

شب قدر" شبی که نامش گوینده ارزشش است ، شبی که باید قدر دانسته شود و ارزشش حفظ شود ، شب قدر معادل هزار ماه است ، برابر با هشتاد سال ، یعنی یک شب خاص به اندازه هشتاد سال عمر می ارزد... شبی که خداوند آن را بر هشتاد سال برتری می دهد حتما باید قدر دانسته شود ، اما چرا این شب اینقدر مهم است؟ در این مقاله به چند دلیل مهم فضیلت شب قدر اشاره می کنیم که در ادامه مطلب خواهید خواند.

محمد رضا باب الخانی

وقتی به کسی کمک می کنیم، کی بیشتر گیرش میاد؟ کسی که کارش را راه می اندازیم یا ما که قدمی برمی داریم؟ ماه مبارک رمضان که از راه می رسد حال کمک کردن به همنوعان و دستگیری از نیازمندان حال دیگری می شود. به هر طرف که نگاه می کنیم کسانی را می بینیم که دغدغه خود را نسبت به مشکلات دیگران به نوعی نشان می دهند. ظاهر امر این طور به نظر می رسد که ما با رساندن لقمه نانی، فراهم کردن امکان تحصیل برای دانش آموزی، تدارک جهیزیه ی نوعروسی، و یا نشاندن لبخند به چهره غمزده ای داریم به کسی کمک می کنیم و به او سود می رسانیم.

محمد رضا باب الخانی

در طول تاریخ، زمان و ابعاد مختلف آن، مورد توجه انواع تمدن‌ها بوده و امروزه این توجه بیش از پیش وجود دارد. گونه‌ای که فناوری‌های نو، محیطی فراهم آورده‌اند که در کوتاه مدت می‌توان به اطلاعات بی‌شماری دسترسی پیدا کرد و کارها را بسیار سریع تر و آسان تر از پیش انجام داد. با این وجود، تمایل سرعت عمل در انجام کارها روز به روز بیشتر می‌شود. با چنین تمایلی این احساس به وجود می‌آید که از زمان عقب مانده ایم و نمی‌توانیم از زمان به طور موثر بهره‌مند شویم. هیچگاه از اینکه وقت کافی برای انجام کارها و پیشرفت در زندگی ندارید شکایت نکنید. شما همان تعداد ساعت در روز را در اختیار دارید که افراد موفقی مانند هلن کلر، پاستور، البرت اینشتین و پروفسور حسابی داشته‌اند. تفاوت در روش، ترتیب و نحوه‌ی مدیریت زمان است که باعث افزایش یا کاهش کارایی افراد می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا روش‌ها و رویکردهایی که درون‌مایه‌ی آن کار و تفکر هوشمندانه است را با شما در میان بگذاریم.

محمد رضا باب الخانی

«فزتُ و ربّ الکعبة...»
با ناله‌ ی امیر مومنان علی علیه السلام، نماز صبح مسجد کوفه به هم ریخت. زهرِ شمشیر به سرعت، در سرِ حضرت جا باز کرد. امام علیه ‌السلام همان طور که روی زمین افتاده بود؛ کمربند خود را باز فرمود و به سر بست. اما باز هم خون از لا به ‌لای کمربند بیرون ‌زد و صورت آن حضرت را کربلاگونه کرد! لب‌های مبارکش دائماً حرکت می ‌کرد: «هذا ما وعدنی الله و رسوله: این همان وعده‌ایست که خدا و پیامبرش به من داده بودند.» مردم نماز را نیمه کاره رها کردند و به سمت امام دویدند. عبای حضرت را به فرق شکافته بستند و حضرت را به وسط مسجد آوردند. حال حضرت بسیار سنگین بود: «آیا نگفته بودم که این محاسن به زودی به خون سرم رنگین خواهد شد؟!» امام حسن و امام حسین علیهماالسلام سراسیمه وارد مسجد شدند و خود را به پدر رساندند و خدا می ‌داند که در این مسیر کوتاه تا مسجد، به این دو نور الهی چه گذشت.

محمد رضا باب الخانی

"مذاکرات هسته‌ای" این روزها  نقل هر محفلی است. از تاکسی تا سوپر مارکت، مهمانی‌های افطاری و گعده‌های دوستانه و..... همه از مذکرات و تاثیرش بر اقتصاد، سیاست و زندگی مردم و حتی تاثیرش در ملایم‌تر کردن شیب افزایش قیمت‌ها سخن می‌گویند. شاید تا قبل از این خودمان هم باور نمی‌کردیم این تعداد کارشناس مسائل هسته‌ای در کشور داشته باشیم. این یک روی سکه مذاکرات است. روی دیگر سکه آنجایی که هر کسی از ظن خود یار می‌شود و نخبگان و سیاست مداران و جناح‌ها را در بر می‌گیرد. عده‌ای و طیفی نتیجه مذاکرات را قبل از حصول نتیجه نهایی و هر چه باشد ننگین می‌دانند و عده‌ای پیشاپیش به فکر برپایی جشن خیابانی هستند. عده‌ای از هر تریبونی برای محکوم کردن و خائن خواندن مذاکره‌کنندگان استفاده می‌کنند و عده‌ای  از هر مقاله و یادداشت و نامه‌ای به عنوان فرصتی برای حمایت از این روند استفاده می‌کنند ولی نکته کلیدی و آنچه اهمیت دارد حرکت بر روی محور منافع ملی با تاکید بر حفظ حداکثری آن است.

محمد رضا باب الخانی

رفتارهای عجیب و غریب یا حتی عاشقانه ای که از نامزدتان می بینید، ممکن است هر کدام هشداری جدی درباره شخصیت او و مشکلات رفتاری اش باشند. هشدارهایی که افراد کم تجربه، آن را اشتباه تفسیر کرده و نادیده می گیرند. زندگی با یک آدم عجیب و غریب غیرقابل تحمل است. آدم هایی که به هر دلیلی رفتارشان آزاردهنده است، طبیعی نیستند یا روی اعصابتان راه می روند، نمی توانند همسران قابل اعتمادی باشند. کسی که دچار اختلالات شخصیتی است، باید بعد از درمان به فکر ازدواج بیفتد اما مشکل اینجاست که خیلی وقت ها فرد بیمار نمی داند که بیمار است و نامزد او هم رفتارهای بیمارگونه آن را طوری توجیه می کند که کار از کار می گذرد و بعدتر، در طول زندگی به مشکل برمی خورند. ما در اینجا چند نشانه و هشدار را برایتان می گوییم اما بررسی دقیق را به خود شما و روانشناس واگذار می کنیم. لازم است همین اول کار بگوییم اگر این نشانه ها را در نامزد خود می بینید، قبل از آن که به او برچسب بیماری بزنید، با یک روانشناس صحبت کنید. این مطلب فقط قصد هشدار دادن دارد تا با چشم های باز وارد زندگی مشترک شوید.

محمد رضا باب الخانی