وب نوشت

وب نوشت

کلامی که زیبا باشد به دل می نشیند و ناخودآگاه در اوج عصبانیت، رفتارتان را صد و هشتاد درجه عوض می کند و آرام می شوید. ولی سخنی که زشت باشد، حتی اگر خودتان را به بی خیالی بزنید، قلب تان جریحه دار می شود و تلخی اش را با تمام وجود احساس می کنید. کلام و لحن زیبا مثل موسیقی است، اگر موسیقی ملایم باشد، به دل می نشیند و آرامش روانی را به دنبال دارد. ولی اگر بم و گوش خراش باشد، شنونده را اذیت می کند. این بستگی به شما دارد، اگر در صحبت کلمات زیبا را انتخاب کنید و لحن بیان خوبی داشته باشید، شنونده از کلام شما برداشت خوبی می کند و بر او تأثیر بسزایی می گذارد. در حقیقت مردم از طرز گفتار ما درباره ما قضاوت می کنند.

کارساز بودن کلام زیبا

در حال رانندگی هستید، عجله دارید که به محل کارتان برسید. با احتیاط و به سرعت از خیابانها عبور می کنید. پشت چراغ قرمز توقف می کنید. ناگهان اتومبیلی با سرعت به گلگیر عقب ماشین تان برخورد می کند. با عصبانیت پیاده می شوید، اما راننده ی ماشین عقبی با وقار و مودبانه به طرف شما می آید و می گوید: «خیلی عذر می خواهم، عجله داشتم، متوجه چراغ قرمز نشدم!» دستش را دراز می کند و سوئیچ ماشینش را به شما می دهد و در ادامه می گوید: «اگر برایتان مشکلی ندارد، اتومبیلم را بردارید و کارهایتان را انجام دهید. من سعی می کنم در همین اثناء گلگیر ماشینتان را عوض کنم و صحیح و سالم به شما برگردانم».

اولش خیلی عصبانی بودید، چون خیلی دیرتان بود. ولی الان با کلام زیبا و با وقار راننده آرام شدید. لحن کلامش مثل آبی است که روی آتش جانتان می نشیند و آن را فروکش می کند. با دقت به گلگیر نگاه می کنید، می بینید نه خیلی هم آسیب ندیده، فقط خراش جزیی برده، چشمتان به اتومبیلش که می افتد جا می خورید، با خودتان می گویید: «بنده خدا خیلی ضربه دیده!» ولی در حیرتید با اینکه ماشین خودش واقعاً آسیب دیده ولی توانسته با کمال خونسردی و کلام زیبا و دلنشینش شما را آرام کند و خودش نیز همچنان لبخند بر لب دارد! از لحن کلامش خوش تان می آید و در نهایت بی خیال همه چیز می شوید!
کلامی که زیبا باشد به دل می نشیند و ناخودآگاه در اوج عصبانیت، رفتارتان را صد و هشتاد درجه عوض می کند و آرام می شوید. ولی سخنی که زشت باشد، حتی اگر خودتان را به بی خیالی بزنید باز قلب تان جریحه دار می شود و تلخی اش را با تمام وجود احساس می کنید. همان طوری که خداوند در آیه 53 سوره ی اسراء «وَ قُلْ لِعِبادی یَقُولُوا الَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطانَ کانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبیناً می فرماید: به بندگانم بگو که همیشه سخن بهتر را بر زبان آرید که شیطان چه بسیار میان شما دشمنی و فساد می انگیزد زیرا دشمنی او با آدمیان واضح و آشکار است».

با وقار مشکلات تان را حل کنید

تا حالا شده دچار مشکلی شوید و خودتان نتوانید آن را برطرف کنید و فقط توسط کسی حل می شود که سرش خیلی شلوغ است و وقت صحبت کردن با کسی را ندارد، در حالیکه درمانده اید، می گویید: چه کار کنم؟ با خودتان کلنجار می روید که چطوری و با چه زبانی او را متقاعد کنید که مسأله خیلی مهم است. در ابتدا سعی کنید در ذهن تان بهترین کلمات و جمله ها را پیدا کنید، با زیباترین کلام و جمله ها او را راضی کنید که مشکل تان را حل کند، در عین ناباوری می بینید که کلام زیبا و باوقارتان اثر خودش را می کند و طرف قبول می کند با اینکه سرش خیلی شلوغ است مشکل تان را برطرف کند.

لحن زیبا در قالب بهترین جمله ها

اشتباهی از همسرتان سر زده که شما را عصبانی کرده، می خواهید او را متوجه اشتباهش کنید، می روید که با او صحبت کنید، متوجه لحن کلام تان نیستید، در خطاب شما، همسرتان می گوید: «با این لحن با من حرف نزن!» در این حالت، خشم و غضب به گونه ای محسوس در رفتار و کلامتان مشخص است ولی خودتان متوجه نیستید، لحن تند کلام شما به جای اینکه همسرتان را متوجه اشتباهش کند، معکوس عمل می کند. ولی اگر سعی کنید خودتان را کنترل کنید و وقتی که آرام شدید، در یک فرصت مناسب با او صحبت کنید، به طور قطع لحن کلام تان ، آرام تر، زیباتر و دوستانه تر جلوه می کند و همسرتان با شنیدن جمله های زیبای شما و لحن کلام زیبایتان متوجه اشتباهش می شود.

همیشه به یاد داشته باشید، حتی اگر زیباترین جمله ها را با لحن زشتی به زبان بیاورید، شنونده قبل از اینکه به حرف های زیبای شما فکر کند، لحن کلامتان او را ناراحت می کند و جمله های زیبای شما در لحن کلام زشت تان ناپدید می شود. بنابراین سعی کنید، حرف های قشنگ را در قالب لحن کلامی خوشایند به کار ببرید.

سخن زیبا همیشه در یاد می ماند.

رمز موفقیت شاعرانی همچون: حافظ، سعدی، مولانا، پروین اعتصامی و بسیاری دیگر از سخن سُرایان در کلام زیبا و تأثیر گذارشان بوده است. سخنان زیبا را در قالب شعر در آورده اند و توانسته اند اثر آن را چندین برابر کنند. با اینکه قرن هاست که از فوت شان گذشته ولی هنوز آثارشان در قفسه های کتابخانه ها و دل ها ماندگار مانده است. نفوذی که در کلام آن بزرگوران دیده می شود، آنقدر دلنشین و جالب است که قرنها نه خاک خورده و نه فراموش شده، سخنانشان آنقدر جذاب و زیباست که در ضرب المثل های روزمره فراوان به کار می رود. اگر به دیوان حافظ نگاهی بیاندازید، متوجه می شوید که چقدر شگفت انگیز توانسته عشق به پروردگار را در قالب مصرع و بیت نشان دهد، هر خواننده ای با خواندن شعرهای زیبایش، نه تنها مجذوب غزلهایش می شود بلکه عشق به محبوب نیز در او تبلور می یابد. اگر گلستان سعدی را ورق بزنید، می بینید که چه نکات اخلاقی ظریفی را با کلام زیبایشان به خواننده القا می کند و برای همیشه در خاطرش می ماند، این زیبایی کلام است که بر دل می نشیند نه چیزی دیگر. اگر می بینید که آرامگاه حافظ، سعدی، مولانا، خیام و ... هیچ وقت خلوت نیست، به خاطر آثار ارزنده ی آنهاست، پس چقدر سخن زیبا می تواند دوام داشته باشد، حتی به بلندی تاریخ بشر!

محمد رضا باب الخانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی