وب نوشت

وب نوشت

۸۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

گزینه نظامی موردی است که اصلا بر سر آن چه در توافق هسته ای و چه در سایر معادلات سیاسی زمینه ای برای تساهل و مذاکره وجود ندارد. بعد از توافق لوزان در موضع گیری های اوباما و کری به تحریم های موشکی و همچنین بازرسی های نامحدود اشاره داشتند  موضوعی که در فک شیت آمریکایی نیز مستقیم و تلویحا بدان اشاره شده است. طرح اینگونه زیاده خواهی ها از طرف مقابل  مدت ها قبل توسط رهبرمعظم انقلاب پیش بینی شده و ایشان فرموده بودند که طرف مقابل بعد از بحث هسته  ای یا مسائلی چون حقوق بشر و مسائل  موشکی را مطرح می کنند. آمریکا حتی در طول مذاکرات نشان داده است که خوی استکباری و زور خواهانه خود را حفظ کرده است؛ آمریکایی ها همواره بر خلاف حسن نیت مسئولان ایرانی از گزینه های روی میز خود از جمله گزینه نظامی دم می زنند، در اینباره برهه مذاکره و یا غیر  از آن نمی شناسند که دلیل این موضوع نیز چیزی غیر از اینکه آنها "با اصل انقلاب مخالفند" و چیزی جز تسلیم ایران را نمی خواهند، نمی باشد.

محمد رضا باب الخانی

پنجمین پیشوای شیعیان را باقر العلوم لقب داده اند. امامی که از فرصت های پیش روی زمانه به خوبی استفاده کردند و شیعیان رنج کشیده و عقب مانده را به قلۀ افتخار و بلندی رساندند. در بررسی تاریخ تشیع، هنگامۀ خواندن دوران امام باقر (علیه السلام)، شوقی وصف ناشدنی وجود شیعیان را فرامی گیرد. در دوران این امام بزرگوار، شیعیان از دوران رکود و فترت خارج شده و وارد عصر شکوفایی می شوند. پیشرفتی که در دوران امام صادق (علیه السلام) به اوج می رسد. امام محمد باقر (علیه السلام)، پنجمین پیشوای شیعیان، در دوران زندگی خویش با بهره گیری مناسب از شرایط به وجود آمده، که توجه بدان نیازمند مجالی دیگر است، شیعیان را به لحاظ قدرت علمی و اجتماعی بالا برده و شرایطی مساعد را برایشان ایجاد می نمایند.

محمد رضا باب الخانی

گاهی آدم دوست دارد بخواهد. دوست دارد خواهش کند. خواستن جزیی از خواسته های انسان است. دوست دارد با کسی حرف بزند، درد و دل کند، شکایت کند، گاهی دوست دارد یک گوش شنوایی باشد که بلندبلند فکرکردن های آدم هدر نرود..... برای خدای خوبی ها: خیرهای عالم خیلی بیشتر از آن است که بتوان آن را به شماره در آرود. خیرهای عالم از لحظه ای که انسان اولین نفس های بودن را می کشد شروع می شود و تا همیشه ای که نمی دانیم چیست و چگونه است ادامه دارد. یعنی دقیقاً از آن آنی که وجود را حس می کنیم تا همیشه ای که وجود داریم چون وجودعیناً خود خیر است و هر خیری از وجود سرچشمه می گیرد. اصلاً خیرها از وجود است و هر چه وجود دارد حتماً خیر است؛ چون وجود و خیر یک معنا دارد و عین هم اند. حالا به عالم که نگاه می کنی در می یابی که خداوند چون هم حقیقت وجود  و مطلق وجود و وجود مطلق است و چون همه خوبی ها از او و با او و بلکه خود اوست انسان در هر خیری به او امید دارد. همین امید و رجاء هم خودش نشانه خیر و لطف خداست و از این واقعیت حکایت می کند که خداوند می خواهد انسان در خیر غوطه بزند و غرق شود: یا من ارجوه لکل خیر.... 

محمد رضا باب الخانی

در سال 57 هجرت، در مدینه فرزندی به دنیا آمد که جدش نام "محمد" را برای او از قبل برده بود و حتی خصوصیت و ویژگی خاص او را به جابر فرموده بودند: «که امید است زنده باشی تا فرزندی از فرزندان من را درک کنی که نامش محمد است و علم دین را به خوبی بشکافد: یبقر العلم بقرا» شخصیتی که هیچگاه در زندگی خطا و اشتباهی ندارد و مصداق خلیفة الله و معدن کمالات است و بالخصوص در بلندای علم قرار گرفته است قطعا شیوه و مسیری که در زندگی انتخاب می کند راهگشا و هدایتگر برای مشتاقین کمال و سعادتمندی است.

محمد رضا باب الخانی

دیر شده، خیلی دیر شده، برای مادر و پدری کردن، برای ساختن فردا باهم و برای دلداگی های پر هیجان. هر چیزی زمانی دارد... «النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏»، عروس خانوم آیا بنده وکیلم؟ عروس رفته گل بچینه! چقدر این جملات برای تان آشناست؟ در جشن عقد چند نفر از دوستان تان شرکت کرده اید و این حرف ها را شنیده اید؟ لازم نیست حتما به مراسم خاصی رفته باشید. این ها،حرف هایی است که در بسیاری از فیلم های ایرانی گفته می شود. فیلم هایی که می خواهد به مخاطب القا کند، ازدواج چیز خوبی است! جمله عربی که گفته می شود، حدیثی از پیامبر مهربانی هاست که می گوید ازدواج سنت من است اما با اینهمه حرف و بحث پیرامون ازدواج و لزوم تشکیل خانواده در سال های ابتدای جوانی، چیزی که هر روز آمارش مانند تورم بالا می رود و نمی توان با هیچ ترفندی مقابل این صعود را گرفت، سن ازدواج است که از جوانی به میانسالی رسیده. بالا رفتن سن ازدواج آنقدر مشکلات زیادی را به همراه دارد که فکر نمی کنم کسی در این موضوع شک داشته باشد که باید فکری به حال این معضل کرد اما زمانی که توپ را در زمین یکدیگر می اندازیم و خانواده، دولت و مشکلات اقتصادی را علت می داند و نهاد های مربوطه مسایل فرهنگی در خانواده ها را سدی برای نشستن جوانان بر سر سفره عقد می دانند، نمی توان به یک راه حل مشخص رسید. این مسئله زمانی حل می شود که هر کس به اندازه خودش در حل آن بکوشد.

محمد رضا باب الخانی

متأهل‌ها حتماً این را شنیده‌اند: قبل از انتخاب همسر نه‌تنها خوب چشمت را باز کن که چند چشم دیگر هم قرض بگیر، اما بعد از ازدواج، یکی از چشمانت را هم ببند.

راز نبود آرامش در زندگی خیلی‌ها
شاید زندگی‌های افراد گوناگونی را دیده باشید که آرامش موعود را ندارد.  حتی ممکن است زندگی شما نیز به این درد مبتلا باشد. گاهی برخی از لحاظ مالی و مادی هم تأمین هستند، اما همچنان دریای زندگی‌شان طوفانی است؛ کسی حوصله دیگری را ندارد، داد زدن سر یکدیگر اولین راهکار حل مشکلاتشان است. گاهی میانبر زده و برای حل مشکلات از کتک زدن شروع می‌کنند. همیشه استرس بر فضای زندگی‌شان حاکم است. همه از چیزی در رنج‌اند. همیشه نق‌نق یکی به گوش می‌رسد. از دیدن یکدیگر عذاب می‌کشند. توقعات بر زندگی سایه افکنده و کسی به حق خویش قانع نیست و هزاران ناآرامی دیگر که دست به دست هم داده و زندگی را به جهنمی سوزان تبدیل می‌کنند. به نظر شما علت این تلاطم و آشوب چیست؟

محمد رضا باب الخانی

این روزها گاهی که به خیابان های شهرمان نگاه می کنیم احساس بدی به ما دست می دهد، از آدم هایی که به نام مقدس آزادی و البته بیشتر برای خودنمایی حجاب را به بازی می گیرند.

ما البته معتقدیم دستگاه های فرهنگی و تبلیغی از یک سو و نهادهای انتظامی و قضایی از سوی دیگر باید چشم هایشان را خوب باز کنند  و برای این واقعیت تلخ درست بیندیشند و برنامه ریزی کنند.

اما ما به عنوان شهروندان تنها کشور شیعه جهان و برای مبارزه با این خودنمایی کودکانه و برای حفظ حیا و سلامت جامعه به این آدم ها نگاه نمی کنیم.

ما نگاه نمی کنیم تا با بی اعتنایی؛ به بازی خنده داری که شیطان راه انداخته، بخندیم.

ما نمی بینیم.......

محمد رضا باب الخانی

امیرالمومنین در نهج البلاغه می فرمایند: خدا بیامرزد انسانی را که دنبال این چهار پرسش بگردد که « از کجاست» ، « به کجا می رود» ، « در کجاست » و « چرا هست » .....

محمد رضا باب الخانی

بشر اگر به راستی خواهان سعادت دنیوی و اخروی است، باید از امام پیروی کند؛ چرا که امام به دریای علم خدا متصل است، سرشار از نور خدا و نور خدا، خاموش نمی‌شود.

محمد رضا باب الخانی

ساختار صدا و سیما در دوران تازه تقریباً قطعی شده اما همچنان برخی از بزرگ‌ترین نقدهایی که به این مجموعه وارد بود، برجای ماند و حتی برخی چالش‌ها نسبت به گذشته نیز پیچیده‌تر شد و حوزه خبر از همه بخش‌ها وضعیت عجیب تری دارد. با آمدن سرافراز به عنوان رئیس جدید صدا و سیما تغییراتی در ساختار این سازمان اتفاق افتاد؛ یکی از پر بحث ترین ها تغییر نام معاونت سیاسی صدا و سیما به معاونت خبر  بود که نظرات مثبت و منفی زیادی را به دنبال داشت. تلویزیون از آنجا که نام رسانه ملی را دارد انتظار می رود تا در پخش برنامه های خود یک نگاه جامع داشته باشد و سلایق مختلف را در نظر بگیرد. یکی از بخش هایی که نگاه سلیقه ای نقش زیادی در آن دارد مربوط به اخبار است. پخش اخبار همیشه مخاطب خود را دارد اما دقت در گزینش خبر اگر به درستی انجام نشود مخاطب نیاز خود را در سایر رسانه ها دنبال خواهد کرد.

محمد رضا باب الخانی