وب نوشت

وب نوشت

سلام به عزیزان من!
امروز ریز به ریز کارنامه این روزهای شما و این ترم شما و خودم را بررسی می کردم. عکس های سوالات تشریحی را واو به واو تصحیح می کردم تا حقی از کسی ضایع نشود. اما آنچه مرا بسیار عذاب می داد رسوخ کردن پدیده ای به نام دروغ در عمق وجودمان و در عمق جامعه است. شما را سرزنش نمی کنم چون ما بزرگترها به عنوان معلم و پدر و مادر و اولیا فرهنگی جامعه نتوانسته ایم اهمیت اعتماد و راستی و درستی را به شما بفهمانیم و عواقب بی اعتمادی و دروغ را به تصویر بکشیم. با خودم فکر کردم چه می شد اگر ما حداقل در جامعه کوچک کلاسمان می توانستیم به هم اعتماد کنیم و یقین کنیم با تکیه بر تلاش خودمان  مثلا نمره ای را کسب می کنیم. امروز با بچه های زیادی تماس گرفتم .از بعضی ها خواستم درباره راه حل هایشان برایم توضیح دهند. از بعضی ها خواستم دلیل نقص جوابهایشان را بگویند به بعضی ها به طور مستند نشان دادم که چقدر ناشیانه تقلب کرده اند و به خیال خودم مچشان را گرفتم، و بعضی ها هم حق به جانب مرا سرزنش کردند به داشتن شک!
عده ای طفره رفتند و کتمان کردند عده ای صادقانه اعتراف کردند. باز دمش گرم کسی که صادقانه به من گفت اگر به توانایی خودم تکیه می کردم که نمره ام کم می شد.
بعضی از شما با صداقت و تکیه بر توانایی خودتان سعی کردید به سوالات جواب دهید حتی اگر نمره  پائینی بگیرید   از دور روی ماهتان را می بوسم.
 همسن شماکه بودم  حدیثی از حضرت علی (ع ) تن و بدنم را  لرزاند و تا امروز هم  آن را از  حفظم و همیشه با خودم تکرارش می کنم.
لایجد عبد طعم الایمان حتی یترک الکذب هزله و جده
هیچ بنده ای طعم ایمان را نمی چشد مگر اینکه دروغ را ترک کند چه به شوخی چه جدی
این قسمت حتی به شوخی!  تا عمق وجودم را لرزاند.
و تا امروز سعی کردم از دروغ دوری کنم و معجزه صداقت و درستی را هر روز در زندگی خودم می بینم.
امروز با کوله باری از دروغ و تقلب (بیشتر از همیشه ) سال تحصیلی را ترک می کنیم.
کرونا تمام می شود و ما دوباره به روزهای عادی برمی گردیم. چنین نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند. اما آنچه می ماند نوع عملکرد ما در شرایط سخت است. عده ای از شما در همین شرایط سخت یادگیری؛ بیشتر از قبل، دیگران را حمایت کردند و بازوی من بودند در پاسخگویی به سوالات که سپاسگزار وجودنازنین شان هستم و آرزو می کنم مزد این سخاوت را به زودی در زندگی شان بگیرند.
شاید در زندگی تان روزهایی برسد که به ارزش صداقت و بی ارزشی نمره های امروز پی ببرید و بدانید مثلا اگر بتوانید به شریک زندگیتان اعتماد کنید و او با شما صادق باشد چه گنجی در کنار خود دارید.
امروز با خودم فکر  می کردم اگر هیچکس در دنیا دروغ نگوید چه گلستانی می شود دنیای ما و اعتماد چه حس شیرینی است.
من امروز نه می توانم نه می خواهم در این شرایط سخت و در این آزمون های مجازی سره را از ناسره و راستگو را از دروغگو جدا کنم و این نمرات برایم ارزشی ندارند ارزش واقعی برایم صداقت و روراستی کسانی است که در قدم اول با خودشان رو راست هستند. ارزش واقعی تلاش و پشتکار شما در این شرایط سخت است.
فقط می توانم به عنوان آخرین درس امسال به شما بگویم صداقت و رو راستی و شفافیت گنج پنهان است، دست کم با خودتان رو راست باشید.
دوستتان دارم تا همیشه

محمد رضا باب الخانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی