وب نوشت

وب نوشت

هیچ کس ازدواج نمی کند تا روزی طلاق بگیرد اما هر کدام از میلیون ها زوجی که این روزها از هم جدا شده اند، و هر کدام از 18 زوجی که در هر ساعت در ایران از هم طلاق می گیرند، دلیلی برای جدایی شان داشته اند. دلیلی که به دید خودشان موجه بوده و تمام عشق و علاقه روز اول ازدواج شان را بی اثر کرده است. تفاوت هایی که ما با طرف مقابل مان داریم خیلی وقت ها باعث می شود که فاصله ای جبران ناشدنی بین مان بیفتد و این فاصله علاقه ها را به نفرت ها و کینه های عمیق تبدیل کند. در میان تمام تفاوت هایی که ممکن است برای ازدواج خطرساز باشند، چند تفاوت هستند که بیش از بقیه رابطه را مسموم می کنند. مشکلاتی که تقریبا هیچ جوره قابل حل و فصل و هضم کردن نیستند و بالاخره یک جا دامن رابطه شما را می گیرند.

 

تفاوت شخصیتی
تفاوت های شخصیتی هر قدر عمیق تر باشند، بیشتر رابطه شما را تهدید می کنند. شما شاید در ابتدا جذب افرادی که متفاوت از خودتان هستند بشوید اما برای دوام رابطه نیازمند کسی هستید که شبیه به شما باشد. رابطه زن و مرد وقتی پایدار می شود که بیشترین شباهت ها وجود داشته باشد. تفاوت شخصیتی شامل تفاوت در دیدگاه و طرز فکر، تفاوت تربیتی، تفاوت در سبک زندگی، تفاوت در سبک ارتباطی و حتی سلایق روزمره است. در برخی موارد که پای اختلالات شخصیتی  به میان می آید، فاتحه رابطه از همان ابتدا خوانده است و دیگر نمی شود برای نجات رابطه فکری کرد. چون اختلالات شخصیتی هم به سختی درمان می شوند (اگر نگوییم درمان ناپذیرند) و هم واقعا طرف مقابل (یعنی همسری که سلامت روان دارد) را فرسوده می کند.

 

تفاوت مادی
تفاوت سطح مالی زوج ها، فقط تفاوت در دارایی ها و عدد و رقم ها نیست. تفاوت در سبک زندگی است. فرزندان خانواده پولدارتر، مرفه تر هستند، توقعات بیشتری دارند و ناکامی های کمتری را تجربه کرده اند. شبکه ارتباطی و دوستانی متفاوت دارند. احتمالا از آموزش بهتری برخوردار بوده اند (مدرسه بهتر، کلاس های بیشتر و مهارت های متفاوت تر) و عموما درکی از زندگی در مشکلات مادی ندارند. این ها در کنار هم یعنی طرفی که در خانواده ثروتمندتری بزرگ شده، تجربیاتی متفاوت و سبک زندگی دیگری داشته که عوض کردن آن تقریبا غیرممکن است. این سبک زندگی در تک تک اعضای خانواده او وجود دارد و این یعنی شما با یک اختلاف فرهنگی هم مواجه هستید. همه این ها را گفتیم، به این توضیحات، جماعتی (هرچند محدود) را اضافه کنید که پول و ثروت برایشان ملاک برتری است و به واسطه دارایی بیشتر، نگاه برتری جویانه دارند و خود را بالاتر می بینند. زندگی با این نگاه، چه در موضع آدم پولدار ماجرا باشید و چه در جایگاه آدم متوسط، عذاب آور و اختلاف آفرین است.

اختلاف خانواده ها
بارها گفته ایم و باز هم می گوییم، اگر فکر می کنید یک ازدواج بدون حمایت خانواده ها و بدون رضایتشان دوام می آورد سخت در اشتباهید. به خصوص اگر اختلاف خانوادگی از یک طرف شارژ شود. یعنی یک خانواده موافق ازدواج باشند و خانواده دیگر مخالف. ازدواج در فرهنگ شرقی پیوند دو خانواده است. خانواده های ایرانی انتظار دارند عروس و داماد در خانواده شان حل شوند. وقتی خانواده مخالف این ازدواج باشد یعنی شما مرتب پس زده می شوید، تنش در لحظه لحظه رابطه تان جاری است و تب و تاب عشق که فروکش کند، به این نتیجه می رسید که آیا واقعا ارزشش را داشت؟ آیا شایسته این نبودید که از طرف خانواده همسر پذیرفته شوید یا این که خانواده تان به انتخاب شما احترام بگذارند و همسرتان را بپذیرند؟
اختلافات خانوادگی فقط دامن زوج جوان را نمی گیرد و همه را درگیر می کند. بنابراین اگر فکر می کنید با تکیه بر نیروی جادویی عشق می توانید همه مشکلات را پشت سر بگذارید و به هم برسید، کمی رویایی فکر می کنید. زوج های انگشت شماری که با وجود اختلافات خانوادگی باز هم کنار یکدیگر مانده اند، همیشه چیزی را در زندگی خود کم دارند: یک شبکه حمایتی و جایی که به آن احساس تعلق کنند. این عامل آنقدر قوی است که به خودی خود می تواند ازدواج را با شکست مواجه کند.

 

یک مورد مهم و خطرساز
اگر چه این یکی جزو تفاوت های زوج ها نیست اما به اندازه این تفاوت ها می تواند خانمان برانداز باشد: اعتیاد! ازدواجی که ردپای اعتیاد در آن وجود داشته باشد (اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد به دارو، اعتیاد جنسی و...) محکوم به شکست است. حتی در مواردی که فرد ترک اعتیاد کرده هم باید 3 تا 5 سال از زمان پاکی مطلق او بگذرد تا بتوان اجازه ازدواج داد. بنابراین اگر می خواهید با یک فرد معتاد ازدواج کنید به این امید که معجزه عشق و همراهی شما او را درمان کند، اگر با فردی قصد ازدواج دارید که به تازگی به خاطر عشق شما و شرط و شروطی که برایش گذاشته اید اعتیادش را کنار گذاشته، و اگر کیس ازدواج تان کسی است که به خاطر فشار دیگران (و نه انگیزه شخصی) ترک اعتیاد می کند، باید بدانید که از همین حالا به سمت طلاق قدم برداشته اید.
شرط ازدواج با فردی که سابقه اعتیاد دارد، اول از همه انگیزه شخصی فرد در ترک اعتیاد (خسته شدن از اعتیادش) است و دوم، گذشت زمانی بین 3 تا 5سال از پاک بودن. (حتی اگر در این بین چندباری هم زیر آبی رفته باشد و عهدش را زیر پا گذاشته باشد، نباید او را پاک حساب کنید.) چون اعتیاد باید از ذهن طرف پاک شود نه فقط از جسمش.

محمد رضا باب الخانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی