وب نوشت

وب نوشت

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

طی روزهای گذشته، کادر درمانی یک بیمارستانی در خمینی شهر اصفهان، به دلیل عدم بضاعت مالی خانواده صدرای چهار ساله ، بخیه چانه وی را شکافتند و او را با چانه شکافته شده و خونین روانه خانه کردند. این کار علاوه بر اینکه از نظر اخلاقی و انسانی کاری بسیار زشت و قبیح است از نظر شرعی هم حرام. در این مقاله این عمل غیر انسانی از جنبه شرعی مورد بررسی قرار می گیرد. حرفه پزشکى، از آن رو که با جان، ناموس و اسرار زندگى مردم سر و کار دارد، علاوه بر مقرّرات اسلامى، در همه حرفه ها داراى آداب و احکام ویژه اى است که رعایت آن براى پزشک مسلمان، لازم و ضرورى است. در ادامه اشاره اى کوتاه به مهم ترین آداب آن خواهیم کرد.

محمد رضا باب الخانی

برخورد رسانه های غربی و فضاهای مجازی تحت سلطه آنها با اجتماع عظیم و میلیونی اربعین حسینی، برخوردی با رویکرد سانسور و کتمان حقایق است که می توان واقعیاتی را از آن استنتاج نمود. اسلام جدای از اختلافات مذهبی و فرقه ای، از چنان پتانسیل و قدرتی برخوردار است که می تواند مسلمانان را بدون هیچ حادثه ای و به صورت مسالمت آمیز در ترازی بی سابقه گردهم آورد. به این می اندیشم که به راستی چه چیزی در مورد حادثه ای که هزار و چهار صد سال پیش رخ داده آنقدر جذاب است که این چنین هر سال پرشورتر و پرحرارت تر همچون چشمه ای می جوشد و می جوشد. گویی زمین همه رنج های طول تاریخ را در میعادگاه زمانی و مکانی این حادثه به یاد می آورد و بیرون می ریزد. آن هم نه تنها در اذهان کسانی منتسب به تشیع بلکه در قلوب افرادی که شنیدنش برای من که شیعه هستم، شگفت می نماید. با توجه به هجمه ی نوینی که برخی روشنفکرنماها به این حادثه عظیم در درون کشور داشته اند این فکر به ذهنم خطور کرد که چه تفاوتی میان افرادی که در دامان تشیع بزرگ شده اند با این نوع دیدگاه غیر انسانی شان با رسانه ها و صاحبان رسانه مستکبر جهان وجود دارد؟ آیا دیدگاه های این دو دسته در یک طیف نمی گنجد؟ چه می توان گفت؟ آیا آنها انسانیت را از یاد برده اند؟

محمد رضا باب الخانی

"داعش بیانیه داده است! به زودی حمله می کند! می خواهد در یک سینما و فرودگاه و مترو بمب منفجر کند! داعش نزدیک ایران است!" این روزها برخی مردم در خیابان ها، محافل خصوصی و اماکن عمومی از "دولت خودساخته اسلامی" یا همان داعش صحبت می کنند و اوقاتی را که می توانند با خوشی و لذت سپری کنند را با حرف های تلخ، نگرانی و هراس پشت سر می گذارند. یک دختر جوان در ایستگاه مترو در گفت و گو با دوستانش با آب و تاب از داعش می گوید: "دیدید چه بیانیه ای داده؟ گفته قبل از اربعین ایران را به آتش می کشد! اگر الان یک بمب منفجر شود چه کار کنیم؟" مرد جوانی هم بی آنکه به بی اساس بودن حرف های خود توجه کند، یک پیام تلگرامی را برای دوستانش می خواند: "یک جوان اتریشی به ایرانی ها هشدار داده است که داعش چند روز بعد از اربعین در تاریخ های 19 و20 آذر به ایران حمله می کند و قصد انفجار و بمب گذاری در مراکز مهمی مانند دو فرودگاه در تهران و اطراف تهران، یک سینما در تهران و یک فرودگاه در مشهد را دارد!"

محمد رضا باب الخانی

دنیا یک مسابقه است که سوت آغاز آن با تولد نواخته می شود و روزی نیز سوت پایان بازی زده خواهد شد و برای همیشه باید با آن خداحافظی کرد. این اتفاق را همه افراد بشر تجربه خواهند کرد، اما افرادی که با غم از دست دادن عزیزشان باقی می مانند چه بخواهند و چه نخواهند باید با آن کنار بیایند. مرگ یکی از اساسی ترین مراحل زندگی است و از آن هیچ گریزی نیست، و سهم مرگ میان همه به طور عادلانه تقسیم شده است؛ اما با همه منطقی که پشت سر مرگ وجود دارد، باز هم پذیرش آن بسیار سخت است علی الخصوص مرگ نزدیکان و اعضای خانواده مصیبتی است که غالب افراد را دچار شک های عظیم می نماید و تحمل این مصیبت برای افراد بسیار سخت و دردناک است. در این میان بعضی از افراد غرق ماتم و عزا می شوند و حتی تا چندین سال نمی خندند و شادی نمی کنند و گروهی دچار چنان شوکی می شوند که حتی توان گریه کردن از آنها سلب می شود.

محمد رضا باب الخانی

تاکید حضرت آیت الله خامنه ای بر مقوله «شناخت» و توصیه موکد ایشان به جوانان آمریکایی و غربی از آنجا نشات می گیرد که اسلام و مسلمانان همواره بر تحولات فکری و سیاسی غرب تاثیر گذار بوده است اما مقایسه دو نامه مقام معظم رهبری در خطاب به جوانان اروپایی جای تامل دارد... دی ماه سال گذشته پاریس شاهد حملات تروریستی بود که نشریه «شارلی ابدو» را به خاطر انتشار تصاویری موهن از پیامبر اسلام(ص) هدف گرفت و با تحت تاثیر قرار دادن رسانه ها و افکار عمومی جهان، موجی از تفکرات ضد اسلامی در اروپا و آمریکا ایجاد کرد. دو هفته بعد از این اتفاق رهبر معظم انقلاب در یکم بهمن 93 نامه ای خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نوشتند که در بخش هایی از آن به اسلام و تصویری که از این دین به جوانان اروپایی و آمریکایی ارائه و به عنوان دشمنی ترسناک معرفی شده بود، اشاره فرموده بودند.

محمد رضا باب الخانی

جلب محبت و محبوب شدن آنجا اهمیت می یابد که نه تنها محبت زمینیان، بلکه محبت آسمانیان را نیز در برگیرد. توجه به این میل درونی و تلاش به منظور دستیابی بدان خواسته ایست که مورد تایید پیشوایان دینی قرار گرفته است. دوست داشتن و دوست داشته شدن از نیازهای مسلم آدمی است. افراد بشر با وجود تفاوتهایشان؛ شباهتهایی به هم دارند. این مشترکات انسانی هم در حوزه ی خّلقیات است و هم در حیطه ی خُلقیات. محبت کردن و مورد محبت قرار گرفتن یکی از مشترکات انسانی است. افراد همانگونه که نیازمند عشق ورزیدن و محبت کردن به دیگرانند خواهان آنانند تا مورد محبت قرار گیرند. غالبا افراد در تلاشند تا دیگران را به سوی خود جذب نمایند. محبوب شدن میان انسانها پیرو مراعات نکات و ضوابطی است که بواسطه آن علاقه و محبت دیگران معطوف شخص می گردد. برخی فضائل اخلاقی و خصوصیات رفتاری سبب جلب علاقه و محبت دیگران می شود. این جلب محبت و محبوب شدن آنجا اهمیت می یابد که نه تنها محبت زمینیان، بلکه محبت آسمانیان را نیز در برگیرد. توجه به این میل درونی و تلاش به منظور دستیابی بدان خواسته ایست که مورد تایید پیشوایان دینی قرار گرفته است.

محمد رضا باب الخانی