وب نوشت

وب نوشت

۱۰ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

این روزها کلمه "برجام" یکی از کلماتی است که به وفور در رسانه ها تکرار می شود و در سیاست درگیری فروانی بر سر آن است؛ کلمه ای که تا یک سال پیش اصلا وجود نداشت! وحالا بحث هایی بر سر آن وجود دارد.... برجام همان "برنامه جامع مشترک" است که ایران و 5+1 در مذاکرات خود بر سر آن بحث می کردند. به طور کلی نتیجه مذاکرات نهایی هسته ای با نام "طرح برنامه جامع اقدام مشترک" معرفی شد. به عبارت بهتر پایان مذاکرات هسته ای توافقی در کار نبود چرا که توافق های سیاسی و بین المللی به امضای توافق نامه منجر می شود اما پایان مذاکرات به رسیدن به طرحی منجر شد به نام "Joint Comprehensive Plan of Action "  (طرح برنامه جامع اقدام مشترک). رسانه های ایرانی و مسوولان مذاکره کننده نیز به علت طولانی بودن این طرح از حروف ابتدایی آن کلمه برجام را استخراج کردند. سوالی که ممکن است به وجود بیاید این است که آیا از نظر حقوقی برجام که امضای مذاکره کنندگان را احتیاج ندارد الزام حقوقی دارد؟

محمد رضا باب الخانی

"امیر بیان علی علیه السلام در ابتدای این فراز از خطبه نورانی 175 نهج البلاغه به گوشه ای از علم و دانشی که خالق هستی در اختیارش گذاشته اشاره نموده و در این باره می فرماید" «وَ اللَّهِ لَوْ شِئْت أَنْ أخْبِرَ کلَّ رَجلٍ مِنْکمْ بِمَخْرَجِهِ وَ مَوْلِجِهِ وَ جَمِیعِ شَأْنِهِ لَفَعَلْت وَ لَکِنْ أَخَاف أَنْ تَکْفروا فِیَّ برَسولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله أَلَا وَ إِنِّی مفْضِیهِ إِلَى الْخَاصَّةِ مِمَّنْ یۆْمَن ذَلِکَ مِنْه وَ الَّذِی بَعَثَه بِالْحَقِّ وَ اصْطَفَاه عَلَى الْخَلْقِ مَا أَنْطِق إِلَّا صَادِقاً وَ قَدْ عَهِدَ إِلَیَّ بِذَلِکَ کلِّهِ وَ بِمَهْلِکِ مَنْ یَهْلِک وَ مَنْجَى مَنْ یَنْجو وَ مَآلِ هَذَا الْأَمْرِ وَ مَا أَبْقَى شَیْئاً یَمرّ عَلَى رَأْسِی إِلَّا أَفْرَغَه فِی أذنَیَّ وَ أَفْضَى بِهِ إِلَیَّ أَیّهَا النَّاس إِنِّی وَ اللَّهِ مَا أَحثّکمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقکمْ إِلَیْهَا وَ لَا أَنْهَاکمْ عَنْ مَعْصِیَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَکمْ عَنْهَا».

محمد رضا باب الخانی

به دنبال تقویم می گردید. آن را پیدا می کنید. به سرعت روزی که در آن هستیم را پیدا می کنید و متوجه می شوید که تا آخر ماه تقریبا دو هفته مانده است. بعد دو دستی بر سر خود می زنید و به یاد مانده حساب خود می افتید که به زور تا یک هفته مخارج شما را پاسخ می دهد. این روزها دغدغه ی بسیاری از مردم مسائل اقتصادی آن هاست. به طوریکه کمتر کسی پیدا می شود که پول و خرج و قسط و مدیریت آن ها تا انتهای ماه جزو فکر های روزانه اش نباشد. در سال های اخیر هزینه های روزانه ی زندگی افزایش پیدا کرده و فشار اقتصادی اقشار متوسط و ضعیف را هدف گرفته است.هم زمان با افزایش قیمت ها شاهد ثابت ماندن نرخ بیکاری در کشور هستیم. با توجه به گزارش مرکز آمار ایران در پاییز سال 93، نرخ بیکاری نسبت به گذشته همچنان ثابت مانده است.

محمد رضا باب الخانی

تا سرش خلوت می شود انگار غم دنیا را روی سرش می ریزند همه چیز در زندگی دارد اما دلش خوش نیست با همسرش زیاد حرف نمی زد، انگار حرفی نمانده ولی دلش می خواهد مثل قبل ها با هم حرف بزنند و حس کند چقدر خوشبخت است. نمی داند چه اتفاقی افتاده ولی انگار دیگر همسرش او را نمی فهمد شاید هم دیگر دوستش ندارد، آزارش می دهد این فکر، کاش با کسی حرف می زد که حس می کرد دوست داشته می شود و مهم است خیلی دلش گرفته است... گاهگاهی برای همه ی ما پیش آمده که دچار احساس تنهایی و اندوه جانکاه ناشی از آن شده ایم. انگار در تمام این دنیای بزرگ هیچکس نیست که دوستمان بدارد و بخاطر خوشحالی ما کاری بکند. معمولا وقتی کسی ناراحت است حداقل یک رابطه ی ناکارآمد با یک فرد مهم در زندگیش دارد. وقتی فرد از لحاظ اجتماعی و یا عاطفی احساس جدایی از اطرافیانش دارد، دچار احساس تنهایی است با وجود اینکه افراد زیادی دچار این حس می شوند ولی بسیاری نمی دانند، این احساس چقدر زندگیشان را با مشکل روبرو می کند.

محمد رضا باب الخانی

«همْ مَوْضِع سِرِّهِ وَ لَجَأ أَمْرِهِ وَ عَیْبَة عِلْمِهِ وَ مَوْئِل حکْمِهِ وَ کهوف کتبِهِ وَ جِبَال دِینِهِ بِهِمْ أَقَامَ انْحِنَاءَ ظَهْرِهِ وَ أَذْهَبَ ارْتِعَادَ فَرَائِصِه». مولای متقیان در این فراز از کلام دلنشین خود به توصیف اهل بیت علیهم السلام و معرفی جایگاه آن بزرگواران می پردازد و در این باره می فرماید: «عترت پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) جایگاه اسرار خداوندى و پناهگاه فرمان الهى و مخزن علم خدا و مرجع احکام اسلامى و نگهبان کتاب هاى آسمانى و کوه هاى همیشه استوار دین خدایند. خدا به وسیله اهل بیت (علیهم السّلام) پشت خمیده دین را راست نمود و لرزش و اضطراب آن را از میان برداشت». فرمایش امیر بیان علی (علیه السلام) بیانگر آن است که اهل بیت (علیهم السلام) به جهت تصدی مقام بلند و شامخ امامت به طرز شگفتی مورد لطف و عنایت ویژه ی خالق متعال قرار گرفته اند، بگونه ای که سینه ی پر مهر و محبتشان را مخزن علوم و اسرار ناب خویش قرار داده که در اثر آن به میزانی از علم و دانش دست یافته اند که در برابر هیچ پرسش و معمایی ناتوان نگشته و به بهترین وجه از عهده ی حل آن بر می آیند.

محمد رضا باب الخانی

کشته و زخمی شدن صدها حاجی در روز عید قربان، بار دیگر بی کفایتی، سهل انگاری و سوءمدیریت آل سعود در برگزاری مراسم حج و ناتوانی شان در حفظ امنیت صدها هزار زائر را تایید کرد اما... هنوز حادثه دلخراش سقوط جرثقیل ساختمانی در مسجدالحرام و جان باختن ده ها زائر بیت الله الحرام از خاطر نرفته بود که صبح اولین روز عید قربان در مشعر منا فاجعه ای دلخراش تر روی داد تا حجاج بیت الله الحرام بجای آنکه در سرزمین امن الهی احساس امنیت کنند، بدلیل بی لیاقتی و بی کفایتی آل سعود، روزهای وحشت آور و اندوه باری را سپری کنند. کشته و زخمی شدن صدها حاجی در روز عید قربان، بار دیگر بی کفایتی، سهل انگاری و سوءمدیریت آل سعود در برگزاری مراسم حج و ناتوانی اشان در حفظ امنیت صدها هزار زائر را تایید کرد. پیش از حادثه تلخ منی شاهد جرثقیل در مکه مکرمه بودیم که در اثر آن 107 نفر کشته و 238 نفر مجروح شدند.

محمد رضا باب الخانی

اخیراً پس از حادثه ی دلخراش مسیر منا که بر اثر باریکی مسیر حاجیان و ازدحام جمعیت، باعث کشته شدن جمعیت بسیاری (تاکنون حدود بیش از 3000 نفر) شد، روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در شبکه های اجتماعی به سرعت پخش شده که منتشر کننده ی آن قصد تطبیق آن روایت بر این حادثه ی دلخراش دارد. لازم به یادآوری است که نشر دهنده از قسمتی از یک کتاب عکس گرفته و آن را نیز منتشر داده است. اخیراً پس از حادثه ی دلخراش مسیر منا که بر اثر باریکی مسیر حاجیان و ازدحام جمعیت، باعث کشته شدن جمعیت بسیاری (تاکنون حدود بیش از 3000 نفر) شد، روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در شبکه های اجتماعی به سرعت پخش شده که منتشر کننده ی آن قصد تطبیق آن روایت بر این حادثه ی دلخراش دارد. لازم به یادآوری است که نشر دهنده از قسمتی از یک کتاب عکس گرفته و آن را نیز منتشر داده است تا قطعی بودن روایت را به خوانندگان ثابت کند. در این جا قصد داریم طی چند مرحله این روایت را بررسی نمائیم تا صحت و سقم تطبیق آن بر حادثه ی اخیر روشن شود: الف) عکسی که نشر دهنده ی آن روایت فرستاده است (در بعضی از پیامها عکس موجود نیست)، از کتاب مفید در باب مهدویت به نام «موعود نامه (فرهنگ الفبائی مهدویت)» از جناب آقای مجتبی تونه ای می باشد. این کتاب به صورت فهرست الفبائی از الف تا یاء موضوعاتی را که به نحوی با مهدویت مرتبط بوده اند را توضیح مختصری داده است. یکی از این موضوعات در حرف «ذال» موضوع «ذی الحجه» می باشد که ذیل آن می نویسد: «دوازدهمین ماه سال عرب و از ماه های حرام است. پیامبر صلی الله علیه و آله در ذکر نشانه های ظهور فرمود: «صیحه ای در ماه رمضان شنیده می شود ... قبیله ها در ماه ذی حجه به جنگ بر می خیزند و نشانه ی آن این است که حجاج را غارت می کنند و فاجعه ی بزرگی در منا روی می دهد که افراد بی شماری کشته می شوند و خون ها ریخته می شود و بر جمرات می ریزد.» ... . (بقیه توضیحات مربوط به بحث ما نیست).

محمد رضا باب الخانی

قرآن می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ هوَ الرَّزَّاق ذو الْقوَّةِ الْمَتین» [ذاریات، 58] رازق خداست، رزّاق مثل خبّاز، حدّاد، بنّا، بقّال، کسی که صبح تا به شب کارش این است که نان می پزد و با آهن سر و کار دارد و. . . رزّاق یعنی دائماً روزی می دهد . «هوَ الرَّزَّاق» ؛ یعنی دائمی است و قدرت هم دارد و به خودی خود قطع نمی شود مگر عاملی سدّ راه آن شود. ما اگر عقیده داشته باشیم که روزی دهنده (دائمی و با قدرت) خداوند است، دیگر برای هیچ چیز دروغ نمی گوئیم. گاهی ممکن است با دروغ و کلک  در ظاهر پول زیادی هم بدست آید ، ولی چون رزق او نیست ،از دست می رود. رزق به معنای چیزی است که مورد انتفاع مرزوق قرار می گیرد. قهرا از هر رزقی آن مقدار واقعاً رزق است که مورد انتفاع واقع شود. پس اگر کسی مال بسیاری جمع کرده که به غیر از اندکی از آن را نمی خورد، در حقیقت رزقش همان مقداری است که می خورد و بقیه آن رزق او نیست؛ مگر از این جهت که بخواهد به کسی بدهد. از این جهت، می توان آن را رزق دانست. پس وسعت روزی و تنگی آن ربطی به زیادی مال و اندکی آن ندارد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در تعریف رزق می فرمایند: «رزق مانند باران و به عدد آن از آسمان به زمین و برای هر انسانی به مقداری که برایش مقدّر شده نازل می شود ولیکن برای خدا فضل هایی هم هست: بنابراین، از خدای تعالی فضل او را نیز بخواهید!» [قرب الاسناد، عبدالله حمیری قمی، ص55]

محمد رضا باب الخانی

خداوند در این آیه، هفت پرده بین خود و بنده اش را از میان برداشته است. این سبک بیان، نهایت اهتمام و عنایت پروردگار به بنده را نشان می دهد. با مروری بر پهنه آیات قرآن می توان دریافت که مقوله دعا بسیار مورد عنایت و اهتمام حضرت باری تعالی در این صحیفه همیشه ماناست آنقدر که خداوند برای بیان آن، بهترین اسوب کلام و لطیف ترین شیوه سخن پردازی را به کار می بندد تا ما را به اهمیت موضوع رهنمون شود. د ر کریمه 186 سوره مبارکه بقره می فرماید: وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أجیب دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبوا لی وَ لْیؤْمِنوا بی لَعَلَّهمْ یَرْشدون «و هنگامى که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعاى دعا کننده را، به هنگامى که مرا مى خواند، پاسخ مى گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)»

محمد رضا باب الخانی

سریال کشتار بی تدبیری سعودی ها گویا تمامی ندارد و امسال حاجیان در منا قربانی مدیریت سعودی ها شدند. تا این لحظه حدود دو هزار نفر در حادثه منا کشته شده اند و قطعا آمار کشته ها بالاتر می رود.  مسلمانان به دور خانه خدا می چرخند و سعودی ها همچنان به دور خودشان! مسلمان ها به "آن" شیطان سنگ می زنند و "این"  شیطان قصد جان آنها را می کند؛ امت اسلام آئین قربان و قربانی برپا می کند اما آل سعود دست به قربانی کردن حجاج با سوء تدبیر می زند! روزهای ابتدایی آئین حج امسال بود که نزدیک به 150 نفر از حجاج با سقوط جرثقیل به خاطر بی تدبیری و سهل انگاری سعودی ها جان خود را از دست دادند. همان زمان بود که یک مفتی عربستان مراتب اعتراض خود را به عدم سقوط بقیه جرثقیل ها اعلام کرد و آنها را به خاطر عدم سجده در پیشگاه خداوند لیبرال خواند! به عبارت دیگر، اگر جرثقیل های دیگر که تقریبا 10 دستگاه بودند سقوط می کردند شاید ابعاد تلفات انسانی آن حادثه 10 برابر می شد؛ یعنی 1500 نفر.

محمد رضا باب الخانی