وب نوشت

وب نوشت

۷۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

غیبت حضرت ولی عصر علیه السلام همچون سکه ای دارای دو وجه است. در یک روی سکه، "امام غائب از نظر" قرار گرفته که در روایات با عبارات ویژه ای غربت و تنهایی ایشان به تصویر کشیده شده است. عباراتی همچون: اصبغ ابن نباته گوید از امیرالمومنین علی علیه اسلام شنیدم که فرمود: «صاحب این امر آواره، ‌رانده، تک و تنها است.» امامی که در نهایت حدّ محبت و عشق به بندگان خدا قرار داشته و به هدایت آنها از خودشان حریصتر است. مقام رفیعی که جانشین پیامبری است که در شأن ایشان قرآن این چنین می فرماید: «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُوْمِنینَ رَوُفٌ رَحیم» شخصیت بلند مرتبه ای که در لسان مبارک امام رضا علیه السلام این گونه معرفی می گردد: "الْإِمَامُ الْأَنِیسُ الرَّفِیقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِیقُ وَ الْأَخُ الشَّقِیقُ وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِیرِ وَ مَفْزَعُ الْعِبَادِ فِی الدَّاهِیَةِ النَّآد"؛ امام انیسی بی همتا ست که آرامش وجود او همواره برقرار است، پدری مهربان است که در مسیر سعادت فرزندش از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند، برادری همزاد است که برادر خود را جزئی از خویش می داند، مادری است مهربان نسبت به فرزند شیر خواره اش، و در نهایت پناه بندگان خدا در سختترین گرفتاری زندگی شان.

محمد رضا باب الخانی

اگر بدانید که یکی از چیزهایی که می تواند زندگی ما را چنان زیبا کند که تصورش غیر ممکن باشد و آن را مانند بهشت برین خواستنی کند و یا جوری زشت و نازیبا کند و به قهقرای تاریکی ها ببرد که از آن به خدا پناه می بریم، زبان است، چه می گویید؟ اگر بگوییم چقدر انسان هایی بودند که به واسطه همین زبان، زندگیشان سیاه شد، باور می کنید و یا یکی از آنها را می توانید در ذهن یاد بیاورید؟ از بزرگ ترین نعمت هایی که خداوند در اختیار انسان قرار داده "زبان" است. زبان به غیر از اینکه به انسان در درک مزه های گوناگون خوردنی ها کمک می کند، به انسان ها در انتقال مفاهیم نیز کمک می کند.  به طوری که در برقراری ارتباط ما با دیگران اولین نگرش و برداشت از انسان مربوط به نحوه ی سخن گفتن و گفتار ماست. چرا که محتوای صحبت و حرف های هرکس نشانگر شخصیت و نگرش اوست. چنانچه گفته شده است: تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد. در این میان برخی با بد زبانی و استفاده غلط به غیر از ناشکری از این نعمت خداوند متعال به راحتی خود و اطرافیانشان را از این نعمت الهی محروم می کنند، به طوری که زندگی را سیاه و تاریک می سازند.حال چگونه با استفاده از این نعمت الهی، زندگی را برای خود و اطرافیانمان قشنگ و دلپذیر کنیم و چگونه مثل بلبل چه چه بزنیم که همگان را خوش آید؟

محمد رضا باب الخانی

ماه رجب، ماه امیرالمومنین(علیه السلام است) یا به تعبیر دیگر مهمان خانه رجب، مهمان خانه حضرت امیر(علیه السلام) است. اهل الله از این ماه می‌توانند وارد وادی ولایت شوند و پس از آن، به شهر نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) که شهر ضیافت و شفاعت ایشان است، برسند. سپس، کسانی که این دو وادی را طی کنند مقام توحید و شهرالله را در پیش خواهند داشت که ضیافتی خاص است... . حالا ما شیعیان که اینقدر دم از ولایت امام علی علیه السلام می زنیم، این فرصت را چقدر قدر دانستیم روزهای پایانی این ماه شریف را می گذارنیم ای کاش اگر شده قدر یک ساعتش را بدانیم، عذر گناهی بیاوریم، طلب عنایت و هدایتی بکنیم.

محمد رضا باب الخانی

صدای مردم مظلوم یمن به گوش می‌رسد، واقعاً حق آن است که ما با تمام وجود بنالیم و در پیشگاه خدا استغاثه کنیم.

فاجعۀ انسانی

تجاوز رژیم فاسد آل‌سعود خائن، به مردم یمن به ویژه صعده؛ با انواع و اقسام تسلیحات غیرانسانی و ممنوعۀ ساخت امریکا و اروپا و اسرائیل، یعنی بمب‌های خوشه‌ای و فسفری حکایت از فاجعۀ انسانی در سرزمینی اسلامی دارد. این بمب‌های چه بر سر این مردم مظلوم می‌آورد، خدا می‌داند. طبق معمول مراجع و سازمان‌های جهانی هم ساکت هستند، و بایکوت خبری مطلقی هم بر رسانه‌های جهان سایه افکنده و جهان اسلام هم از این فاجعۀ انسانی بی‌خبرند و در غفلت کامل بسر می‌برند.

محمد رضا باب الخانی

روز قشنگ بله برون است، توافقات اولیه صورت گرفته، حالا نوبت تعیین مهریه رسیده. پدر و مادر داماد به نیت 14معصوم، 14سکه بهار آزادی را پیشنهاد می دهند، ولی والدین عروس، کمتر از 313سکه را قبول ندارند. بحث ها بالا می کشد، یک نفر به عنوان میانجی بین دو طرف پا پیش می گذارد، به دنبال والدین عروس و داماد از این اتاق به آن اتاق می رود! همه منتظرند که دهانشان را شیرین کنند ولی هنوز خبری از شیرینی نیست. زیبایی روز بله برون کم کم دارد زشت می شود و عروس و داماد کلافه شده اند. طبق رسوم ما ایرانی ها در روز بله برون، مقدار مهریه تعیین می شود، معمولا انتخاب آن با والدین عروس و داماد است و عروس خانم و آقا داماد نقش چندانی در تعیین میزان آن ندارند. مطابق با قوانین اسلامی، مرد برای اثبات صادقانه مهر و محبت خویش به عروس خانم، هدیه ای به او می دهد. این هدیه مهریه نام دارد و اقسام مختلفی دارد، در این مقاله وارد بحث های حقوقی مهریه نمی شویم، بلکه این سنت را از دید اجتماعی بررسی می کنیم.

محمد رضا باب الخانی

در زندگی انسان امروزی برقراری ارتباط میان افراد از اهمیت به سزایی برخوردار است، چرا که ما از طریق ارتباط با دیگران می توانیم نیازهای اساسی خود مثل نیاز به غذا، مسکن، تحصیل و... را برآورده سازیم. مهارت های ارتباطی رفتارهایی آموخته شده و اکتسابی هستند که برای زندگی اثربخش ضروری می باشند.

محمد رضا باب الخانی

«فَاسْأَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی فَوَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَا [تَسْأَلُونَنِی‏] تَسْأَلُونِی عَنْ شَیْ‏ءٍ فِیمَا بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ السَّاعَةِ وَ لَا عَنْ فِئَةٍ تَهْدِی مِائَةً وَ تُضِلُّ مِائَةً إِلَّا أَنْبَأْتُکُمْ بِنَاعِقِهَا وَ قَائِدِهَا وَ سَائِقِهَا وَ مُنَاخِ رِکَابِهَا وَ مَحَطِّ رِحَالِهَا وَ مَنْ یُقْتَلُ مِنْ أَهْلِهَا قَتْلًا وَ مَنْ یَمُوتُ مِنْهُمْ مَوْتا».

شرح گفتار

امیرمتقیان علی(علیه السلام) در این بخش از کلام زیبا و دلنشین خود با توجّه به ظرفیت و توان منحصر به فردی که در حوزه ی علم و دانش دارد، ندایی ماندگار و همیشه جاویدان سرداده و به زیبایی می فرماید: «از من سۆال کنید (و آنچه را مى خواهید درباره سرنوشت خود و آینده از من بپرسید) پیش از آنکه مرا از دست دهید. سوگند به کسى که جانم در دست قدرت اوست! از هیچ حادثه اى که از امروز تا دامنه ی قیامت واقع مى شود از من سۆال نمى کنید (مگر اینکه پاسخ آن را آماده دارم) و همچنین درباره هیچ گروهى که حتّى یک صد نفر را هدایت یا گمراه مى کند، پرسشى نمى کنید، مگر اینکه از دعوت کننده و نیز رهبر و کسى که آنها را به پیش مى راند، و از جایگاه خیمه و خرگاه و محلّ اجتماع آنها، و همچنین کسانى که از میان آنها کشته مى شوند، یا به مرگ طبیعى مى میرند خبر خواهم داد...».

محمد رضا باب الخانی

صحنه سیاسی کشور این روزها که هنوز هم زمان زیادی تا برگزاری انتخابات مجلس دهم باقی مانده است، شاهد اظهارنظرهای فراوانی درباره آرایش سیاسی مجلس آینده است و طیف‌های مختلف سیاسی کشور خیز انتخاباتی‌شان برای حضور موثر در انتخابات را برداشته‌اند. برخی بر این موضوع تاکید می‌کنند که اکثریت مجلس آینده متعلق به اصولگرایان است و آنها قطعا پیروز این میدان خواهند بود. برخی اصلاح‌طلبان را بدون تردید پیروز می‌دانند و برخی هم از تحرکات انتخاباتی افرادی که متعلق به هیچ جناحی در کشور نیستند اما در اندیشه تکیه بر کرسی‌های سبز بهارستان هستند خبر می‌دهند و آنها را مهره‌ها و بازیگران سیاسی منتصب به ریاست سابق دولت می‌دانند. البته بسیاری معتقدند این طیف به تاریخ پیوسته‌ و اساسا مهر‌های سوخته محسوب می‌شوند. جدای از اینکه فعالیت‌های پنهان و زودهنگام انتخاباتی گروه‌های سیاسی آغاز شده است، دو نکته را نباید از نظر دور داشت. اول اینکه اصولگرایان با وجود وحدت در ریشه های اعتقادیشان، بر سر برخی اصول با یکدیگر اختلاف نظرهای جدی دارند و طیف سنتی اصولگرایان با طیف های جدید آن مانند جبهه پایداری اختلافات مبنایی دارند و اینکه در زمان انتخابات به فهرست واحدی برسند یا خیر از جمله دغدغه‌های موجود در این جبهه است.

محمد رضا باب الخانی

اهمیت صبر برای مومن در مسیر زندگی ایمانی خود به قدری است که در روایات متعدد از آن به منزله "رأس" (سر) برای ایمان تعبیر شده است یعنی همان گونه که بدن، بدون سر از بین می رود، ایمانِ بدون صبر هم از بین می رود و فاسد می شود. یکی از بهترین شیوه های تربیتی که در جای جای قرآن و روایات از آن استفاده شده است، ارائه و معرفی الگو و اسوه به مردم است. حضرت امیر المومنین علیه السلام در بخشی از خطبه 160 نهج البلاغه می فرمایند: «شما باید روش پیامبر پاک و مطهر -صلّى اللّه علیه و آله- را پیروى کنید، زیرا در وجود آن حضرت براى کسى که بخواهد سرمشق بگیرد و یا به تکیه گاهى نسبت داشته باشد سرمشق موجود است.» در این مجال کوتاه، برآنیم تا با نگاهی اجمالی به سیره رسول مکرّم اسلام، به زوایایی اندک از صبر و استقامت این اسوه بی نظیر پی ببریم. همچنان که در بخش اول این مقاله گذشت، به بیان روایتی از امام صادق علیه السلام درباره توصیف منزلگاه های صبر پیامبر صلى اللَّه علیه و آله پرداخته شد و اینک ادامه همان روایت به نظر خوانندگان محترم خواهد رسید.

محمد رضا باب الخانی

روند کاهشی شاخص بازار سرمایه که از چند ماه پیش آغاز شده بود ادامه دارد. این موضوع حتی موجب شد که سهامداران خرد مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار تجمع اعتراضی برگزار کنند. اما چه اتفاقی رخ داده که بورس به این روز افتاده و هر روز شاهد زیان بیشتر سهامداران هستیم؟ این سقوط شاخص به نفع چه کسی و به زیان چه کسانی خواهد بود؟ بازار سرمایه مدت‌هاست اعتماد و جذابیت خود را برای فعالان بورسی از دست داده و بیشتر سهامداران به جای خرید سهام در صف فروشندگان قرار دارند. سهامداران می‌گویند که به بازار سرمایه دیگر اعتمادی ندارند. این در حالی است که در روزهای اخیر در فضای مجازی مطالبی درباره بازار سرمایه مطرح می‌شود و گفته شده است که فعالان این بازار طی نامه‌ای از نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت بازار سرمایه شده‌اند اما بازار سرمایه بدون توجه به این موارد همچنان به افت‌های پی در پی خود ادامه می‌دهد و ابطال و توقف برخی نمادهای معاملاتی در روزهای اخیر و سایر موارد اینچنینی نگرانی‌ها و اعتراضات را بیشتر کرده است. در عین حال اعتراضات نسبت به عملکرد مدیران بورسی هم از دیگر گلایه‌هایی است که فعالان بازار سرمایه مطرح می‌کنند. علی عسکری‌مارانی کارشناس بورس در این زمینه گفت: هیچ اعتقادی به نامه‌نگاری سهامداران به نمایندگان مجلس ندارم و معتقدم مصادیق داخلی سهامداران و موارد مطرح شده توسط آنها که بحق است باید در فضای داخلی بورس حل و فصل شود. سهامداران بورس برای اعتراض حق دارند اما باید این اعتراض را به سازمان بورس، شرکت بورس و مدیران ارشد بورس ارائه کنند و آنها این موارد را بررسی کنند.

محمد رضا باب الخانی