وب نوشت

وب نوشت

هفته ی گذشته خیلی ها در گیر یک انتخاب مهم بودند ، انتخابی که برای شان پر از استرس بود .برخی نتیجه مطلوب می گیرند و برخی دیگر باید سال بعد هم آنرا تجربه کنند.البته تا چند هفته ی بعد نوع دیگری از این استرس و این بار برای پله ی دوم تحصیلات دانشگاهی ( کارشناسی ارشد) شروع می شود.

راند دوم

با وجود دانشگاه‌های متنوع، به نظر می‌رسد که قبول شدن در مرحله اول کنکور دیگر چندان کار سختی نیست و در واقع داشتن یک انتخاب رشته مناسب است که در نهایت می‌تواند تعیین کننده موفقیت فرد باشد. حالا که شما وارد راند دوم این رقابت شده‌اید، آیا می‌دانید که برای یک انتخاب رشته مناسب چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

پنج بایدِ انتخاب رشته‌ای

در انتخاب رشته کنکور توجه به چند نکته مهم الزامی است:

۱. خودتان باید نسخه خودتان را بپیچید.

شرایط انتخاب رشته هیچ‌کس مانند فردی دیگر نیست. برای مثال رتبه‌ای که در مرحله اول به دست آورده‌اید خاص شما است. میزان امکان تحصیل در شهرهای دیگر به جز شهر محل اقامت، شاغل بودن یا نبودن شما، محل اشتغالتان، مجرد یا متأهل بودن شما، محل تأمین هزینه‌های تحصیلتان، اینکه آیا تصمیمی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکتری دارید یا خیر و بسیاری از مسائل دیگر، از موضوعاتی هستند که منحصر به شرایط شما هستند و لازم است که شما با در نظر گرفتن شرایط خاص خودتان برای انتخاب رشته اقدام کنید نه توصیه‌های کاسب کارانه برخی از مؤسسات و افراد سودجو!

۲. باید علاقه‌تان را لحاظ کنید.

حتی اگر پول‌سازترین رشته تحصیلی را هم انتخاب کنید اما به آن علاقه‌ای نداشته باشید، بعید است که در آن رشته موفق بشوید. تازه اگر فرض کنید که توانسته باشید آن رشته را تا پایان یک مقطع ادامه بدهید!

۳. باید از نیاز جامعه اطلاع داشته باشید.

در طی سال‌های اخیر خیلی از رشته‌های مطرح در گروه‌های مختلف تحصیلی (علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی و...) آنقدر فارغ‌التحصیل بیرون داده‌اند که می‌توان ادعا کرد جامعه از آن رشته‌ها اشباع شده است. بنابراین خیلی مهم است که علاوه بر موارد مطرح شده به این نکته هم توجه کنید که جامعه شغلی‌ای که شما می‌خواهید برای آن آماده بشوید چقدر می‌تواند پذیرای شما باشد؟

۴. باید بدانید که چه می‌خواهید.

برای بعضی از افراد مهم است که فقط در رشته مورد علاقه‌شان ادامه تحصیل بدهند اما برای بعضی دیگر که ترجیح می‌دهند همین امسال قائله کنکورشان را بخوابانند قبول شدن در دانشگاه مهم‌تر از رشته تحصیلی است. بنابراین باید کاوشی در درونتان انجام بدهید و ببینید که آیا همچنان رشته آرمانی‌تان را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهید و یا اینکه حاضرید کمی از آرمانتان کوتاه بیایید و با انتخاب کردن رشته‌های دیگری احتمال ورودتان به دانشگاه را بیشتر کنید.

۵. باید اولویت‌هایتان را شناسایی کنید.

اولویت‌بندی کردن در انتخاب رشته یکی از همان مسائلی است که کاملاً منحصر به شخص خودتان است. برای مثال اگر جزء رتبه‌های کمتر از هزار باشید اولویت‌بندی‌تان یک جور خواهد بود و اگر رتبه کمتر از متوسط داشته باشید اولویت بندی دیگری باید داشته باشید. در زمان اولویت بندی باید به تمام مواردی که قبلاً مطرح شدند هم توجه داشته باشید تا خدای نکرده بعداً پشیمان نشوید!
چهار نبایدِ انتخاب رشته‌ای
در زمان انتخاب رشته دانشگاهی باید مراقب چند نکته هم باشید:
۱. نباید با افراد غیرمتخصص مشورت کنید.
مشورت کردن در انتخاب رشته می‌تواند فایده‌های زیادی برای شما داشته باشد البته به شرط آنکه فرد مناسبی را برای مشورت انتخاب کرده باشید. اولین توصیه مراجعه به مشاورین تحصیلی است که در این زمینه درس خوانده‌اند و صاحب تجربه هستند. دومین منبعی که می‌توانید از آن مشاوره بگیرید کسانی هستند که در سال‌های اخیر در رشته مورد علاقه شما و یا رشته‌های مشابه آن قبول شده‌اند. سومین منبعی که نباید از مشورت کردن با آن‌ها غفلت کنید پدر و مادرتان هستند به دلیل آنکه هم شناخت خوبی از شما دارند و هم منبع حمایتی مهمی در سال گذشته و سال‌های دانشگاهتان خواهند بود.


۲. نباید تسلیم وسوسه‌های مدرک گرفتن بشوید.

خیلی‌ها صرفاً برای مدرک گرفتن وارد دانشگاه می‌شوند و چند سال از بهترین روزگار جوانی‌شان را صرف چیزی می‌کنند که نه آن را دوست دارند و نه مهارتی از آن عایدشان می‌شود. پس لطفاً به عمر خودتان احترام بگذارید و برای هدفی عالی‌تر وارد دانشگاه بشوید!


۳. نباید کلیشه‌ای فکر کنید.
حتماً شنیده‌اید که اگر فقط برچسب دکتر یا مهندس به اسمتان اضافه بشود دیگر همه چیز خواهید داشت از اسم و رسم و اعتبار گرفته تا درآمدهای بالا. ولی آیا واقعاً همه کسانی که دکتر یا مهندس شده‌اند به آدم‌های موفقی تبدیل شده‌اند؟ واقعیت آن است که فقط تعداد انگشت شماری از این خیل دکتر و مهندس‌ها در زمینه تخصصی خودشان افراد تأثیرگذاری شده‌اند و دکترها و مهندس‌ها و وکلای زیادی هستند که صابون بیکاری و یا کارهای کاذب به تنشان خورده است، درست مثل بقیه رشته‌های تحصیلی. ضمن اینکه اگر شما در رشته مناسب و مورد علاقه‌تان تحصیل کنید می‌توانید در آینده تا مقطع دکتری هم ادامه تحصیل بدهید و در زمینه‌ای متخصص و شاخص بشوید که نوآورانه و مورد استقبال جامعه خواهد بود.


۴. نباید سرسری انتخاب کنید.
بعضی‌ها از روی فهرست رشته‌ها شروع می‌کنند به انتخاب کردن، بدون آنکه از بسیاری از آن رشته‌ها شناختی داشته باشند. مراقب باشید که تبِ دانشگاه رفتن یا کارشناسی ارشد گرفتن شما را اسیر انتخاب‌های ندیده و نشناخته نکند.

محمد رضا باب الخانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی