وب نوشت

وب نوشت

اگر بحث کیفر کارها مطرح نبود خیلی از متخلفان آزادانه به اعمال مجرمانه خود ادامه می دادند؛ مثلا اگر برای رانندگان متخلف، اعمال جریمه و سایر قوانین بازدارنده نبود؛ بروز مشکلات عدیده ای را در سطح جاده ها شاهد بودیم. بی تردید اعمال جریمه و سایر قوانین بازدارنده، نقش ارزنده ای در کاهش تخلفات رانندگی دارد. ای کاش ما انسان ها هم همانگونه که به قوانین راهنمایی و رانندگی از سر ترس از جریمه و ... پایبند هستیم؛ به جریمه هایی که خدا در برابر گناهان وضع فرموده، پایبند باشیم. در ادامه مطلب به چهار دلیل اشاره کرده ایم.

چرایی نترسیدن از جریمه های خدا

۱-  اکراهی نبودن دین

از آنجا که در دین اجبار و اکراهی نیست. و کسی بخاطر اعتقاد کسی دیگر او را سرزنش نمی کند(چون دین باید از دل برآید) یکی از علت های توجه نکردن انسان به جریمه های خدا در برابر گناه، از همین جا سرچشمه می گیرد؛ با این وجود، حواسمان باشد که گناهان اجتماعی را خدا سنگین گرفته تا کسی در کار زندگی اجتماع، خللی وارد نکند(مثلا کسی که عمدا نماز نمی خواند؛ این فرد را نمی شود به دادگاه کشاند و...؛ ولی کسی که قتلی را اشتباهی مرتکب شده، طبق قوانین دین، باید جریمه شود و حساب پس دهد؛ در بحث رعایت حجاب در جامعه اسلامی هم قضیه بر همین منوال است)

۲- مهلت دادن خدا

برای تقریب به ذهن مثالی بزنیم: گاهی راننده متخلفی با سرعت بالا و غیرمجاز در حال تردد است و ویراژ می دهد و ...؛ اما خبر ندارد که دوربین راهنمایی و رانندگی حرکات او را ضبط کرده و دیر یا زود کیفر کارش را باید ببیند.
با وجودی که خدا همه چیز را می بیند و می داند و هیچ چیزی از دید او خارج نیست (بخلاف دوربین پلیس که ممکن است خراب شود یا...)  ولی در خیلی از موارد به انسان های گناهکار و متخلف، امکان از مهلکه گریختن را در این دنیا را می دهد اما آخر کار در آن دنیا به حسابشان رسیدگی می کند: «وَ لَا یحَسَبنَ  الَّذِینَ کَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ خَیرْ لّأِنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ لِیزَدَادُواْ إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ[آل عمران/۱۷۸] و کسانى که کفر ورزیدند گمان نکنند که آنچه به آنها مهلت مى دهیم به خیر آنهاست، جز این نیست که مهلتشان مى دهیم تا (متذکر شوند لکن نتیجه این مى شود که) بر گناه (خویش) بی افزایند، و براى آنها عذابى خوارکننده است.»

۳- دنباله روی از اکثریت اجتماع

یکی دیگر از دلایل نترسیدن انسان از جریمه های خداوند، شیوع گناهان و بی مبالاتی اکثر جامعه نسبت به آن گناهان است: «وَ إِنْ تُطِعْ أَکْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ یَخْرُصُونَ[انعام/۱۱۶] و اگر از بیشتر مردم روى زمین (در امور دینى) پیروى کنى تو را از راه خدا گمراه مى کنند؛ آنها جز از ظن و گمان پیروى نمى کنند و جز این نیستند که به تخمین مى پردازند.»

۴- کم اهمیت جلوه دان جریمه های خدا نسبت به گناهان

یکی دیگر از دلایل نترسیدن از جرایم گناه، کم اهمیت دادن جرایم گناه، با ترفندهای مختلف است؛ مثلا ثواب کمک به خلق را آنقدر بزرگ جلوه می دهند که گویا نخواندن نماز و نگرفتن روزه را جبران می کند؛ و باعث می شود که افراد، جریمه نماز نخواندن و روزه نگرفتن را دست کم بگیرند. خدا نکند افرادی از ما با تفکری اینگونه عمری را سپری کنیم؛ بعد ببینیم که ای داد و بیداد، راه را اشتباهی آمدیم: «الَّذینَ ضَلَ  سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعا [کهف/۱۰۴] آنها کسانى هستند که سعی شان در زندگى دنیا(در هر امر خیرى به خاطر کفرشان)تباه و گم شده است، و خود گمان مى کنند که کار نیکى انجام مى دهند.»

سخن پایانی

سخن در باب نترسیدن انسان ها از جریمه های خداوند نسبت به گناهان بود؛ گفتیم که اکراهی نبودن دین، و مهلت دادن خدا، و دنباله روی از اکثریت (منحرف)جامعه، و کم اهمیت جلوه دان جریمه های خدا نسبت به گناه، چهار عامل نترسیدن انسان ها از جرایم خداوند است.

پی نوشت ها:
[۱]. آیه ۲۵۶ بقره.
[۲]. توضیح در باب مفاد آیه ۲۵۶بقره؛ سایت اسلام کوئیست .
[۳]. ترجمه مشکینی، ص۷۳.
[۴]. ترجمه مشکینی، ص۱۴۲.
[۵]. نمونه، ج ۵ ، ص ۴۱۳.
[۶]. جامع أحادیث الشیعة (للبروجردی)،  ج ۲۵ ، ص۱۲۰.
[۷]. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج ۷۰ ، ص ۳۷۵
[۸]. ترجمه مکارم، ص۴۴۳.
[۹]. ترجمه مشکینی، ص۳۰۴.

محمد رضا باب الخانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی