وب نوشت

وب نوشت

سریال کشتار بی تدبیری سعودی ها گویا تمامی ندارد و امسال حاجیان در منا قربانی مدیریت سعودی ها شدند. تا این لحظه حدود دو هزار نفر در حادثه منا کشته شده اند و قطعا آمار کشته ها بالاتر می رود.  مسلمانان به دور خانه خدا می چرخند و سعودی ها همچنان به دور خودشان! مسلمان ها به "آن" شیطان سنگ می زنند و "این"  شیطان قصد جان آنها را می کند؛ امت اسلام آئین قربان و قربانی برپا می کند اما آل سعود دست به قربانی کردن حجاج با سوء تدبیر می زند! روزهای ابتدایی آئین حج امسال بود که نزدیک به 150 نفر از حجاج با سقوط جرثقیل به خاطر بی تدبیری و سهل انگاری سعودی ها جان خود را از دست دادند. همان زمان بود که یک مفتی عربستان مراتب اعتراض خود را به عدم سقوط بقیه جرثقیل ها اعلام کرد و آنها را به خاطر عدم سجده در پیشگاه خداوند لیبرال خواند! به عبارت دیگر، اگر جرثقیل های دیگر که تقریبا 10 دستگاه بودند سقوط می کردند شاید ابعاد تلفات انسانی آن حادثه 10 برابر می شد؛ یعنی 1500 نفر.
این موضوع را گفتیم تا به آمار تلفات حادثه تلخ منا برسیم؛ یعنی به حدود 1500 نفر از حجاج که جان خود را در مسیر رمی جمرات از دست دادند. می خواهیم ساده به شما بگوییم که آرزوی مفتی عربستان که در حقیقت آرزوی آل سعود بود، در نهایت برآورده شد. آن مفتی آرزو کرد و آل سعود هم به سهل انگاری های مشکوک خود ادامه داد تا کم کاری جرثقیل هایی که سقوط نکردند جبران شود!

سقوط چهار هواپیما در یک سفر حج

در آئین حج امسال متاسفانه دست کم 1700 نفر از حجاج در دو حادثه سقوط جرثقیل و مسیر رمی جمرات جان خود را از دست دادند و هرچند این موضوع بازتاب های بین المللی داشت اما متاسفانه واکنش  های جهانی به این حوادث از شدت و بازدارندگی چندانی برخوردار نبوده است و به همین خاطر بیم آن می رود که همچنان شاهد تکرار این حوادث تلخ و ناگوار و غیرانسانی باشیم.
کشتار سهل انگارانه دست کم 1700 نفر، به معنای سقوط چهار هواپیمای غول پیکر است که تمام سرنشینان آن به کام مرگ می روند. متاسفانه باید اذعان کنیم که اگر به جای این دو حادثه، چهار هواپیمای غول پیکر سقوط کرده بودند بازتاب جهانی و بین المللی بیشتری را شاهد می بودیم و در نتیجه می توانستیم به بازدارندگی و تاثیر واکنش ها نیز امیدوار باشیم!
البته ناگفته نماند که آل سعود تمام قدرت و توان خود را برای لابی و فرافکنی به کار گرفته است تا واکنش های بین المللی به این حوادث غیرانسانی به کمترین سطح خود برسد.

آتش سوزی یا آتش سازی؟!
حوادث تلخ یکی پس از دیگری در زمان برگزاری آئین حج رخ می دهد و در شرایطی که حجاج و افکار عمومی مسلمانان انتظار دارند که یک حادثه، حادثه آخر باشد اما بلافاصله شاهد واقعه تلخ دیگری هستند. به عبارت دیگر پس از سقوط جرثقیل، تصور می شد که این یک حادثه بزرگ است و احتمالا آخرین حادثه حج امسال خواهد بود اما با گذشت چند روز حادثه ای در منا رخ داد که ابعاد تلفات آن دست کم 10 برابر حادثه جرثقیل بود. در همین باره باید به خبر حادثه آتش سوزی در چادرهای حجاج اشاره کرد که با گذشت تنها یک روز از واقعه تلخ منا منتشر شد اما کشورهای مسلمان درباره "آتش سوزی" یا "آتش سازی" با دیده تردید به مقامات عربستان می نگرند.
وقوع حوادث پی در پی در آئین حج امسال و نیز اظهاراتی مانند انتقاد مفتی عربستان از عدم سقوط بقیه جرثقیل ها، مسلمانان را به این نتیجه می رساند که تمام این حوادث مشکوک است و یک مغز متفکر دارد!

یک سعودی مساوی است با 1700 نفر!
مطابق اخباری که در نخستین ساعات حادثه اخیر رخ داد، برخی خبرگزاری ها و شبکه های خبری رسمی از جمله روزنامه الدیار لبنان به نقل از یک مقام سعودی اعلام کردند که علت اصلی حادثه منا عبور ناگهانی کاروان پرتعداد "سلمان بن عبدالعزیز" وزیر دفاع و جانشین ولیعهد سعودی از یکی از مسیرهای عبور حجاج در منا بوده است.
الدیار در آن گزارش تاکید کرده بود: "حقیقت این است که هنگام ازدحام حجاج در منا، محمد بن سلمان تصمیم گرفت در این مراسم شرکت کند، بنابراین وی با کاروانی مشتمل بر ۲۰۰ نیروی ارتشی و ۱۵۰ نیروی پلیس که از همه جهات آن را اسکورت می کردند وارد جمعیت شد و به مرکز منا رسید. در این لحظه مسیر حرکت حجاج تغییر کرد و حتی به جهت عکس حرکت اولیه تبدیل شد تا به سرعت ازدحام شدیدی در مسیر تردد حجاج حاصل شد."

آیا آل سعود تفاوت انسان و سایر موجودات را می داند؟!
عید قربان بود و مسلمانان در تدارک برپایی آئین قربانی بودند اما در همان روز دست کم 1500 نفر از بهترین و خدائی ترین مردمان جهان به خاطر بی تدبیری و سوءتدبیر آل سعود قربانی شدند. ارزش داشتن جان انسان ها و نیز احترام به کرامت و شعور و منزلت انسانی موضوعی است که گویا کمترین اهمیت را برای رژیم آل سعود دارد. آنها به راحتی موجب کشتار انسان های بی گناه می شوند و هرگز از حوادث تلخ گذشته عبرت نمی گیرند.
بهتر است آل سعود ابتدا درباره معنای انسان و انسانیت مطالعه کند و نیز علم میهمان داری و اصول علم گردشگری را بیاموزد و سپس برای احترام به انسانیت دست از حمایت گروه های تروریستی مثل داعش بردارد و آنگاه بتواند تمام توان خود را برای برگزاری شایسته آئین حج بدون کوچکترین تلفات و حادثه به کار گیرد. متاسفانه آنچه این روزها و این سال ها در سرزمین عربستان اتفاق می افتد، مسلمانان را به این نتیجه می رساند که رژیم ال سعود هنوز به درک درستی درباره تفاوت انسان ها با سایر موجودات پی نبرده اند!


مجازات به سبک داعش!

نکته جالب و عجیب و خنده آور پس از حادثه تلخ منا این است که ملک سلمان پادشاه عربستان دستور داده است تا سر از تن حدود 30 نفر از مسببان این حادثه جدا شود. به گفته مقامات سعودی مراسم گردن زنی مسببان حادثه منا ظرف چند ساعت آینده اجرا خواهد شد.
 از همین تصمیم می توان به این نتیجه رسید که آل سعود در هر نوع تصمیم گیری و برنامه ریزی دچار افراط و تفریط و تندروی است. سوالی که در افکار عمومی جهان بویژه مسلمانان مطرح می شود این است که چرا آل  سعود به عامل و دلیل اصلی این حادثه توجهی نکرده است؟ آیا نباید درباره علت حضور ناگهانی وزیر دفاع سعودی ها به افکار عمومی جهان و به خانواده های قربانیان توضیح قانع کننده داده شود؟ و دیگر اینکه پادشاه عربستان چگونه توانسته است به همین زودی درباره آن 30 نفر قضاوت کرده و مراسم گردن زنی را به روش داعشی ها اجرا کند؟ و نکته دیگر اینکه تصمیمات ناگهانی سعودی ها و اتفاقاتی که این روزها در عربستان و در میان آل سعود رخ می  دهد، چه قدر دقیق به تصمیمات داعشی ها و اتفاقاتی که در قلمرو تجاوزگری این گروه تروریستی رخ می دهد شباهت دارد!

حمایت از تروریست ها در فصل حج ممنوع!
آل سعود چند سالی است که بیشترین توان و بودجه و امکانات خود را در راه حمایت از گروه های تروریستی از جمله داعش صرف می کند. کشتار مسلمانان بویژه شیعیان در کشورهای مختلف از جمله یمن و سوریه و عراق و ناامن کردن منطقه بیش از هرچیز برای رژیم آل سعود اهمیت دارد. در این نوشتار مجالی برای تشریح این موضوع نیست اما می خواهیم به این نکته توجه کنیم که اگر مقامات عربستان دست کم در روزهای برگزاری آئین حج، تمام تلاش و توان خود را معطوف تامین امنیت حجاج کنند و میزبانی شایسته و مطابق اصول علم گردشگری مذهبی داشته باشند، قطعا حوادث تلخی مانند حادثه منا و سقوط جرثقیل اتفاق نخواهد افتاد.
کشتار سهل انگارانه دست کم 1500 نفر از حجاج در حادثه منا، مصادف شد با انفجارهای مهیب و انتحاری در یمن که شهادت ده ها مسلمان بی گناه را در پی داشت و البته گروه های تروریستی که مستقیما توسط آل سعود حمایت می شوند، مسئولیت این حملات انتحاری را برعهده گرفتند.
سوال اینجاست که آل سعود این روزها و در قلب برگزاری آئین حج واقعا در چه اندیشه ای هستند و ثروت کلانی که از سوی گردشگران مذهبی و حجاج خانه خدا وارد این سرزمین می شود را در چه مسیری هزینه می کنند؟!

تمام مراحل آئین حج به خارجی ها واگذار شود.
سعودی ها با هر تصمیم نشان می دهند که صلاحیت و شرایط لازم و کافی را برای میزبانی از حجاج خانه خدا ندارند و بهتر است تمام مراحل میزبانی را در این آئین به شرکت های خصوصی در کشورهای مسلمان دیگر واگذار کنند.

امروزه در هیچ نقطه ای از جهان نمی توانید شاهد کشتار هزاران گردشگر باشید! چراکه گردشگری تبدیل به یک رشته علمی مهم شده است و تمام کشورها چه پیشرفته و چه کشورهای در حال توسعه تمام توان و امکانات خود را برای پذیرایی و میزبانی شایسته از گردشگران مذهبی، درمانی، ورزشی و... به کار می گیرند.
حال که مقامات آل سعود مشغله های مهمتری مانند ترویج مذهب وهابیت و حمایت از گروه های انتحاری و تروریستی دارند و نمی توانند فرصت و امکانات چندانی برای تامین امنیت جانی و سلامت کامل حجاج صرف کنند، بهتر است تمام مراحل امنیتی و رفاهی آئین حج را از لحظه ورود تا زمان خروج زائران، به مجمع مشترک و معتبر که مورد تایید کشورهای مسلمان باشند واگذار کنند.

محمد رضا باب الخانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی