وب نوشت

وب نوشت

آیت الله یزدی، هاشمی شاهرودی، حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی، آیت الله مصباح یزدی سید حسن خمینی و.. انتخابات خبرگان باز هم با حاشیه های روبرو شده است. مجلس دهم حساس ترین انتخابات امسال نیست بلکه رخداد مهمتری نیز همزمان با مجلس دهم برگزار خواهد شد و آن انتخابات مجلس خبرگان رهبری می باشد. مجلس خبرگان دو انتخاب را در دل خود دارد یکی انتخاب به وسیله مردم و دیگری انتخاب رهبر؛ اهمیت خبرگان هم مبتنی بر همین دو انتخاب است نمایندگانی که مردم انتخاب کرده اند کار نظارت بر عملکرد رهبر  و انتخاب وی را بر عهده دارند و در نظام جمهوری اسلامی که نظامی مبتنی بر ولایت فقیه است یقینا چنین مجلسی دارای اهمیت فوق العاده ای خواهد بود. همزمان با تشکیل اولین مجلس خبرگان زمانی که عده ای با وجود امام خمینی( ره)  تشکیل چنین مجلسی را درست نمی دانستند ولی ایشان فرمودند که با تشکیل این مجلس خیالم راحت شد. رهبر معظم انقلاب و پیش از ایشان امام خمینی(ره) همواره نگاه ویژه ای به این مجلس داشتند تا جایی که امام خمینی (ره) درباره جایگاه وظیفه مهم این مجلس می فرمایند: " تاریخ و نسل های آینده درباره شما قضاوت خواهند کرد و اولیای بزرگ خدا ناظر آرا و اعمال شما می باشند: (وَاللّهُ منْ وَرائهم مُحیط). کوچک ترین سهل انگاری و مسامحه و کوچک ترین اعمال نظرهای شخصی و خدای نخواسته تبعیت از هواهای نفسانی, که ممکن است این عمل شریف الهی را به انحراف کشاند, بزرگ ترین فاجعه تاریخ را به وجود خواهد آورد."
به همین دلیل همواره مجلس خبرگان محلی برای طمع دشمنان بوده است و سعی داشتند جایگاه این مجلس تضعیف شود فضای خبری و سیاسی پیرامون این مجلس هم که شاید بعد از فوت آیت الله مهدوی کنی هنوز ثبات خود را به خوبی پیدا نکرده است از سال گذشته آغاز شده است.

باز هم حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی یکی از ترجیح بندهای این اخبار و فضای انتخاباتی خبرگان است. اینکه او می آید یا نه و اینکه طیف او یا دولتی ها چه برنامه ای برای انتخابات 94 دارند. هاشمی با اینکه در انتخابات 94 پیروز میدان به حساب می آمد در انتخابات ریاست خبرگان نتوانست موفق شود اما طیف نزدیک به او برای برگشت آیت الله امیدوار هستند.
او تا به الان از حضور مستقیم خود حرفی نزده است بلکه حرف ها مثل همیشه درباره این است که اگر احساس تکلیفی باشد خواهد آمد اما سایت رسمی وی و اطرافیان تلویحا  از آمدن وی خبر می دهند در اینباره حتی علی عسگری از اطرافیان هاشمی رفسنجانی  از علت های حضور او در انتخابات خبرگان 94 به این موارد اشاره می کند: عجین بودن وی و انقلاب، بالا بردن اعتماد مردم به انتخابات و وحدت زیر پرچم و گفتمان اعتدال.
برخی خبرها نیز حکایت از حضور وی در انتخابات به صورت گسترده و ارائه لیست انتخاباتی مجلس خبرگان با نام مجتهدان مصلح و معتدل دارد. در همین خصوص گفته می شود احتمالاً از حسن روحانی، هاشمی رفسنجانی، محقق داماد، سید حسن خمینی و مجید انصاری برای تکمیل این لیست استفاده شود اما در این طیف سیاسی بیشترین بعد خبری درباره سید حسن خمینی وجود دارد.
او خبرسازترین فردی است که موج خبرها را در پی خواهد داشت حتی رسانه های طیفی خاص نیز برای او ریپرتاژ های خبری کار می کنند در همین روند رسانه ای چندی پیش یکی از همین روزنامه ها تیتر یک خود را با این عنوان منتشر کرد" موج دعوت از خمینی جوان"  اما خود سید حسن خمینی تاکنون واکنش روشن و صریحی نسبت به درخواست‌ها و خبرها نداشته است، تنها چندی پیش در دیدار جمعی از اصلاح‌طلبان مازندران اظهار نمود: «اگر لازم باشد کاری را انجام دهم انجام می‌دهم.» آیت الله هاشمی  نیز چندی پیش در گفتگویی اظهار نموده بود :« امیدوارم سید حسن خمینی کاندیدای خبرگان شود.» علاوه بر این خبرها  گاهی شنیده هایی نیز مبتنی بر فعالیت اصلاح طلبان برای ورود گزینه هایشان در این انتخابات شنیده می شود.
اما در جناح اصولگرایان نیز فرآیند این انتخاب داغ است آنها  می خواهند نحوه ریاست این مجلس به سیاق دوره گذشته و حال باقی بماند و آن را خوب می دانند اما باز هم با درس از گذشته به دنبال وحدت و برنامه ریزی برای موفقیت لیست های نزدیک به خود هستند.
 باهنر درباره فعالیت جامعتین دراینباره می گوید:" برای انتخابات مجلس خبرگان جامعتین مشغول فعالیت است و ما تابع نظر بزرگان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز هستیم.." حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز  با اشاره به اینکه اصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی هنوز در حال تعیین ساز و کار هستند، می گوید: لیست اسامی اصولگرایان برای مجلس خبرگان تهیه و ساماندهی شده و در سطح استان‌ها تا حدودی افراد مشخص شد.

خواب بد

نکته ای که فارغ از این فعالیت ها باید بدان توجه شود درگیر کردن انتخابات خبرگان با حاشیه است امری که فضا سازی های رسانه ای در دو طیف با خروج از انصاف بعضا دچار آن می شوند. تبدیل این انتخابات به میدان رقابت های سیاسی موردی است که می تواند موجب تضعیف جایگاه مجلس خبرگان شود.
باهنر چندی پیش گفته بود: متأسفانه برخی‌ها خواب‌های آشفته و عجیبی را برای انتخابات مجلس خبرگان دیده‌اند و به دنبال آن هستند که 10 نفر را وارد این مجلس کنند تا ساز ناکوک بزنند ما نمی‌گذاریم خواب آشفته آنها تعبیر شود. وی ادامه داد: نیروهای فعال سیاسی انقلاب نباید از مجلس خبرگان غافل بمانند و انتخابات آن تحت تأثیر مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.
همچنین هاشمی رفسنجانی در گفتگو با ایسنا درباره دخالت سلیقه‌های باندی و تفکرات جناحی در مجلس خبرگان رهبری هشدار داد و معتقد است که هر کس نگاه باندی به انتخابات خبرگان داشته باشد، خائن به انقلاب است و باندی و جناحی شدن انتخابات مجلس خبرگان از اعتبار این مجلس در جامعه می‌کاهد.
هشدارهایی که بزرگان و معتدلان هر دو جناح  بزرگ کشور باید بدان توجه کنند از طرفی خود وارد میدان بازی های سیاسی جناح ها که میل به قدرت دارند، نشوند و از طرف دیگر با مدیریت طیف های نزدیک به خود از ورود آنها به این عرصه جلوگیری کنند و روند وحدت و آرامش را برای فضای خبرگان 94 ایجاد و حفظ کنند.
جناحی شدن مجلس خبرگان نقطه ای است که همه پتانسیل ها و  اهمیت این مجلس را  تضعیف خواهد کرد که با توجه به  برآیندهای رسانه ای و سیاسی باید از این آسیب جلوگیری کرد.

پی نوشت:
1- صحیفه نور, ج 18, ص42.

محمد رضا باب الخانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی