وب نوشت

وب نوشت

انسان ها به دنبال الگو ،جاهای دور و دست نیافتنی را می کاوند. گاه می اندیشند رسیدن به یک محیط زندگی ایده آل ،با تمام امکانات و خوبی هایش فقط در آسمان ها ممکن است؛شاید هم تنها در افسانه ها . این نگرش غلط و طرز تفکر اشتباه سبب می شود از دور و بر خود غافل شده بدیهی ترین ها را نبینند. فرهنگ و تمدن چند هزارساله کشورمان بوجود آوردن محیطی سالم ،شاد وسراسر خیر و برکت را برایمان سازمان دهی کرده است . به طوری که هرساله آن را تمرین می کنیم ؛ اما متاسفانه از الگو قرار دادن آن به صورت یک روش کلی غفلت می ورزیم. ایرانیان از سال هایی بس دور هر ساله با شروع بهار که تمام محیط اطراف را پر از طراوت و شادابی می کند محیط زندگی خود را دگرگون می کنند از اسفند ماه دست به کار می شوند و زیروروی خانه اشان را به بهترین وجه ممکن سازمان دهی می نمایند . برای هر ایرانی اعم از غنی و فقیر این سنت رایج است و علم آن را سینه به سینه دریافت کرده و اتتقال داده اند. به طوری که برای پالایش کامل محیط زندگی خود احتیاجی به یادگیری علم های عجیب و غریب امروزی نداشته برای زدودن گرد و غبار و نو شدن اتکا به تجربه ای چند هزار ساله دارند.
شاید بهترین روز سال برای هر ایرانی اول فروردین باشد . نمادی کامل از یک محیط زندگی ایده آل ؛ همه خوشحال ، همه جا تمیز و نو؛ همه پلیدی ها وهمه اضافه ها از خانه ها دور شده ؛ همگان آماده پذیرایی از یکدیگر، کوچکترها به فکر سرزدن به بزرگ تر ها ،بزرگ ترها در فکر هدیه دادن به کوچکترها . همه در تلاش که همه چیز مرتب باشد ؛ حتی وضعیت کوچه و خیابان . گل های رنگارنگ مرتب و منظم چیده شده در باغچه ها . هرچه وسایل اضافی و به درد نخور طی گذشت سالی جایی برای خود در خانه دست و پا کرده اند همه پاکسازی شده و خانه از حالت خمودی به در آمده است . از کوچک ترین و محقر ترین خانه های شهر گرفته تا اعیانی ترین آن ها همه بوی تازگی می دهند بوی نشاط بوی شادابی ؛ کمتر صورتی را بی تبسم می بینی و کمتر کودکی را بدون برق شادی در چشم . بساط صله رحم ،پهن ، قهر ها تبدیل به گذشت و آشتی و هر چه سپیدی بخواهی در این روز می یابی . 

و البته مهر تایید بزرگان مذهب خود را نیز همواره روی پیشانی خود حفظ کرده اند .
امام صادق (ع) به معلی بن خنیس که در روز نوروز خدمت ایشان رسید فرمودند : آیا می‌دانی امروز چه روزی است؟
معلی گوید: عرض کردم: فدایت شوم، این نوروزی است که ایرانیان آن را گرامی می‌دارند و در آن به یکدیگر هدیه می‌دهند.
امام صادق (ع) فرمود: سوگند به آن خانه‌ی کهن که در مکه است، این روز یک ریشه‌ی کهن دارد که من برایت توضیح می‌دهم تا آن را بدانی...
ای معلّی! روز نوروز، همان روزی است که خداوند در آن از بندگان پیمان گرفت تا او را بپرستند و چیزی را شریک او قرار ندهند و به فرستادگان و حجت‌های او و به امامان علیهم السلام ایمان بیاورند. نوروز نخستین روزی است که خورشید در آن طلوع کرد... هیچ نوروزی نیست مگر این که ما در آن روز منتظر فرج هستیم؛ زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست. ایرانیان آن را حفظ کردند و شما آن را از دست نهادید... نوروز نخستین روز از سال ایرانیان است.
در عید نوروز هدیه‌ای خدمت امیرالمومنین (ع) آوردند. حضرت پرسید: این چیست؟
عرض کردند:‌ای امیرالمومنین! امروز نوروز است.
امام (ع) فرمود: هر روزمان را نوروز کنید.
امام صادق (ع) فرمود: چون عید نوروز فرا رسد، بدن خود را بشوی و پاکیزه‌ترین جامه‌هایت را بپوش و با خوشبوترین عطرها خودت را معطّر کن و در آن روز روزه باش.
امام علی (ع) فرمودند: نوروز ما، هر روز است.

سال هاست تمام هم و غممان ایجاد محیط زندگی سالم و شاداب است . غافل از اینکه هرساله در اول فروردین این ساختن را تمرین می کنیم . تمیزی و نظافت ،دور ریختن وسایل زائد و اضافی ،گل و گلکاری .... همه و همه سلامت جسممان را در محیطی کامل و بی نقص تامین می کند وصله رحم، هدیه دادن و هدیه گرفتن ، گذشت و آشتی ،مسافرت و گشت و گذار ..... سلامت روحمان را تضمین می نماید . و مگر ایجاد محیط زندگی ایده آل جز تامین چنین شرایطی است.
خدایا چقدر خوشحالم که مسلمانم.
چقدر خوشحالم که ایرانیم.
هروزتان نوروز
نوروزتان پیروز

 

پی نوشت:
1. میزان الحکمه/ ج 9/ ح 14609/ ص 4203 به نقل از بحارالانوار/ ج 59/ ص 92/ح 1؛ متدرک الوسائل/ ج 6/ ص 3522 )

2. من لا یحضر الفقیه / ج 3/ ص 300؛ میزان الحکمه/ ج 9/ ح 1461/ ص 4203
3. وسائل الشیعه/ ج 8/ ص 172؛ میزان الحکمه/ ج 9/                                                                                 

4. میزان الحکمه/ ج 9/ ح 14612/ ص 4203    

محمد رضا باب الخانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی