وب نوشت

وب نوشت

تاکنون اغلب گزارش‌ها و خبرهایی که از یهودیان منتشر شده و به گوش رسیده از حمایت آنها از جنبش صهیونیسم، صهیونیست‌ها، رژیم صهیونیستی یا «اسرائیل» بوده، اما در این بین جریانی یهودی وجود دارد که به ضد صهیونیستی بودن و مخالف صهیونیسم بودن معروف است. جنبش «ناتوری کارتا» در قرن 20 و بعد از آنکه تعدادی از یهودیان دریافتند، تئوریسین‌های صهیونیست قصد اشغال سرزمین فلسطین برای تاسیس کشور موعد خود را دارند، شکل گرفت. ناتوری‌ کارتایی‌ها بر این باورند، صهیونیست‌ها حق اشغال سرزمین فلسطین را ندارند، چون خداوند قوم یهود را در عهد قدیم بدلیل عمل نکردن به تورات با گرفتن سرزمین‌اشان از آنها مجازات کرده، بنابراین سرنوشت بازمانده قوم یهود زندگی در جوامع و کشورهای دیگر است.


تاسیس ناتوری کارتا

جنبش ناتوری کارتا در دهه 30 قرن گذشته میلادی توسط شماری از یهودیان مجاری و لیتوانی الاصلی که به فلسطین مهاجرت کرده بودند، تاسیس شد.  مهمترین باور این جنبش آن است که جنبش «صهیونیسم» و «صهیونیست‌ها» یهودی نیستند، بلکه «یهودیت» و «یهودیان» را برای رسیدن به اهداف‌‌اشان به خدمت گرفته‌اند. بنابراین یک یهودی واقعی اجازه غصب اراضی دیگران از جمله فلسطینیان را ندارد.


موشه هرش
در سال‌های اخیر جنبش «ناتوری کارتا» را بطور معمول با نام «موشه هرش» می‌شناسند، خاخام فقیدی که وزیر امور یهودیان در تشکیلات خودگردان فلسطینی و زمانی مشاور «یاسر عرفات»، رهبر سابق این تشکیلات بود و می‌توان گفت، از بسیاری از عرب‌ها به «قضیه فلسطینی» نزدیک‌تر است.
تعداد زیادی از اعضای این جنبش در یکی از محله‌های قدس اشغالی زندگی می‌کنند و از آنجا که نپذیرفتند، به عنوان شهروند رژیم صهیونیستی ثبت شوند، مورد تبعیض و ظلم این رژیم قرار دارند.
اعضای ناتوری کارتا که برآورده شده تعداد آنها در سرزمین‌های اشغالی هزاران نفر باشد، از فقیرترین ساکنان قدس اشغالی شمرده می‌شوند و از هرگونه تعامل با رژیم صهیونیستی خودداری می‌کنند، حتی کودکان آنها در مدارس ویژه‌ای تحصیل می‌کنند.

شماری از اعضای این جنبش نیز در خارج اراضی اشغالی از جمله در انگلیس و آمریکا زندگی می‌کنند و تاکنون راهپیمایی‌های متعددی را علیه رژیم صهیونیستی و صهیونیست‌ها برگزار کرده‌اند.
این جنبش طی فعالیت خود بارها از سوی رژیم صهیونیستی مورد تعرض قرار گرفته و اعضای آن ترور شده‌اند، مثلا یکی از خاخام‌های عضو این جنبش بخاطر مخالفت با وعده «بالفور» و تلاش برای لغو آن بدست صهیونیست‌ها ترور شد، موشه هرش با ماده‌ای شیمیایی مورد حمله قرار گرفت و یکی از چشمانش را از دست داد.


ناتوری کارتا و هولوکاست
جنبش ناتوری کارتا اگرچه به حقیقت هولوکاست معتقد است، تاکید می‌کند، صهیونیست‌ها از آن برای توجیه تاسیس رژیم جعلی خود یعنی «اسرائیل» بهره برداری کرده‌اند و حتی برای واداشتن یهود به مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی طی جنگ جهانی دوم با نازی‌ها همکاری داشته‌اند، به همین دلیل اعتقاد دارند، صهیونیست‌ها در کشتار هزاران یهودی دست داشته‌اند، تا با ایجاد رعب و وحشت در دل یهودیان آنها را به مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی وادار کنند.
موشه هرش تاسیس رژیم صهیونیستی توسط صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطین را اینگونه زیر سوال می‌برد و می‌گوید: اگر جنایات هیتلر باعث شده، یهودیان بطور جدی به فکر تاسیس کشوری برای خود بیفتند، چرا این کشور را در آلمان و بعد از سقوط هیتلر تاسیس نکردند؟
در خصوص معبد «سلیمان» که صهیونیست‌ها داعیه بنای مجدد آن روی مسجد الاقصی مبارک در قدس شریف دارند، نیز هرش تاکید می‌کند که این معبد بیش از 2 هزار سال است که تخریب شده و موجودیتی در فلسطین ندارد.

وی تاکید می‌کند:‌ اگر قرار باشد، هر قومی بناهای مذهبی و تاریخی خود را بار دیگر احیا کند، دیگر نام و نشانی از بسیاری از کشورهای دیگر جهان باقی نمی‌ماند.
ناتوری کارتا به مسلمانان نگرشی احترام‌آمیز دارد و این نکته را می‌توان از بیانیه‌های آنها دریافت که در آنها آمده است، ملل مسلمانان هیچ‌گاه یهودیان را نه آزار داده و نه کشتار کرده‌اند، بلکه همواره درب‌های کشور خود را به روی آنها گشوده و پذیرای آنها بوده‌اند.
این جنبش با راه حل تاسیس دو کشور فلسطینی و یهودی در سرزمین فلسطین و به عنوان راه حلی برای پایان دادن به نزاع اعراب – اسرائیل مخالفند، چون اعتقاد دارند، راه حل این منازعات نه تشکیل دو کشور که لغو قطعنامه تقسیم فلسطین مصوب در سال 1947 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد و از بین رفتن موجودیت رژیمی است که هم اکنون تحت عنوان «اسرائیل» در اراضی فلسطینی تشکیل شده است. «محو موجودیت اسرائیل» مهمترین پایه و اصل اعتقادی و فکری جنبش ناتوری کارتا را تشکیل می‌دهد و برای تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند.

محمد رضا باب الخانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی